De kredietverstrekkers van Jet Airways, waaronder de Indiase staatsbank, vragen nu ook faillissement aan voor de luchtvaartmaatschappij. Eerder werd al faillissement voor de airline door schuldeisers aangevraagd en verkregen in Nederland.
Doorstart
In India waren eveneens al schuldeisers naar de rechter gestapt en nu dus de kredietverstrekkers. Die laatste zaak dient woensdag. Het enige verschil is dat volgens de procedure die de kredietverstrekkers zouden volgen, een doorstart nog mogelijk is.
Rechtbank
Curator Rocco Mulder, die werd benoemd nadat de rechtbank in Noord-Holland het faillissement van Jet werd uitgesproken, volgt de ontwikkelingen op de voet en heeft inmiddels een advocaat in India ingeschakeld. Op 21 mei verklaarde de Nederlandse rechtbank Jet Airways bankroet.
India
“De uitspraak van de Nederlandse rechter wordt door India niet direct erkend”, weet Mulder inmiddels. De curator kon erkenning van het Nederlandse vonnis aanvragen in India. “Maar dat is een tijdrovende procedure.” Een andere optie was om faillissement aan te vragen in India.
Kredietverstrekkers
“Inmiddels hebben al twee partijen dat gedaan, staat nog een zaak voor vrijdag op de rol en doen de kredietverstrekkers het nu ook”, aldus Mulder, die op de hoogte gehouden wordt door zijn Indiase advocaat. Het is de bedoeling dat de Nederlandse curator zich voegt in één van de zaken die in India dienen. “Het gaat nu snel”, zegt hij.
KLM
De Indiase partnermaatschappij van Air France en KLM staakte op 17 april de activiteiten. De airline verkeerde al geruime tijd in financiële problemen. Een consortium van kredietverstrekkers, onder leiding van de Indiase staatsbank, nam na het terugtreden van oprichter Naresh Goyal de touwtjes in handen. Maar het consortium kwam niet met geld over de brug.
Surseance
Zodoende moest Jet stoppen met vliegen. Daarna was nog hoop op een overname, maar dienden zich geen serieuze overnamekandidaten aan. Nu lijkt de staatsbank dat traject definitief verlaten te hebben. De procedure die het consortium volgt, lijkt enigszins op het Amerikaanse chapter 11, of het Nederlandse surseance van betaling. Daarna zou een doorstart theoretisch dus mogelijk zijn.
Boeing
De Boeing 777 van Jet Airways waar schuldeiser WFS begin april beslag op liet leggen, staat nog steeds op Schiphol-Oost. Een woordvoerster van dat bedrijf wil niet zeggen wat de plannen daarmee zijn.