Ryanair heeft een nieuwe additionele bron van inkomsten bedacht; de maatschappij biedt adverteerders de mogelijkheid reclame te plaatsen op de boardingpass. Daarmee genereert de airline twee keer inkomsten op elk ticket.
Boardingpass
Dat heeft de Ierse prijsvechter bekendgemaakt. Passagiers die de elektronische boardingpass bij Ryanair niet uitprinten, moeten zoals bekend extra betalen om dat alsnog op de luchthaven te doen voordat ze kunnen boarden.
Vlucht
Ryanair zegt dan ook dat de meerderheid van haar ruim 150 miljoen passagiers op jaarbasis, zijn of haar boardingpass gemiddeld meer dan 48 uur voor de vlucht uitprint. “En ze kijken daar zo’n acht keer op gedurende het verloop van hun reis”, aldus de maatschappij bij het aanprijzen van het nieuwe product voor adverteerders.
Low cost
Bovendien is het een zeer ‘doelgroep-gerichte’ manier van adverteren, stelt Ryanair. De advertenties op de boardingpass zijn volgens de maatschappij niet duur en adverteerders kunnen geheel in low cost-stijl via een portal ‘BoardAd’ zelf alles regelen.
Bestemmingen
“Waardoor zowel grote wereldwijde brands maar ook kleine lokale merken direct kunnen aanhaken op ons klantenbestand met ruim 200 bestemmingen in 37 landen.” Potentiële adverteerders kunnen zich gratis aanmelden bij de portal. Daar zijn ook de tarieven zichtbaar.