De Australische airline Qantas is ook in het Airbus A321XLR-verhaal gestapt. Op de derde dag van de Paris Air Show tekende de maatschappij een overeenkomst met Airbus betreffende de nieuwe vliegtuigen.
Order
De order van Qantas bestaat uit een nieuwe bestelling van tien A321XLR’s en de omzetting van een al bestaande order van 26 toestellen van de A320-familie naar de nieuwe Extra Long Range-variant van de A321neo. De toestellen zullen zowel bij Qantas als bij dochtermaatschappij Jetstar ondergebracht worden.
Airbus
De order van Qantas is de eerste voor Airbus op de derde dag van de Paris Air Show. Tijdens de eerste twee dagen van de show op het vliegveld Le Bourget tekende Airbus al contracten met Cebu Pacific, AirAsia, en Saudi Arabian Airlines. Andere maatschappijen waar de vliegtuigbouwer orders van binnen kreeg waren Middle East Airlines, Virgin Atlantic, en leasebedrijf ALC.
A320neo
De laatste order voor de tweede dag kwam overigens van Atlantic Airways die twee A320neo’s bestelde. Daarmee is de maatschappij uit de Faeröer-eilanden de nieuwste A320neo-klant is geworden.
A321XLR
Op de eerste dag van de Paris Air Show lanceerde Airbus officieel de A321XLR. Het toestel kan een afstand van 4.700 nautische mijlen (8.704 kilometer) overbruggen, zo’n 1667 kilometer verder dan de langeafstandsvariant van de A321. Het vliegen van die extra afstand wordt mogelijk gemaakt door een vernieuwde brandstoftank in het vliegtuig. In het vliegtuig is er, afhankelijk van de configuratie, ruimte voor 180 tot 220 passagiers.