Ook al is de Paris Air Show op het vliegveld Le Bourget nog niet officieel afgelopen, de meeste aankondigingen en orders zijn afgerond. Up maakt een samenvatting van de ontwikkelingen van de eerste drie dagen, en daaruit blijkt dat Airbus de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing aftroeft.
Orders
Voor de verschillende vliegtuigbouwers was de 53e editie van de Paris Air Show een succes. Zowel Airbus, Embraer en ATR haalden flinke orders binnen. Boeing kondigde vooral intentieverklaringen aan, maar echte vaste orders waren schaars. Hieronder een overzicht van de bestellingen.
Airbus
De grote winnaar, als je in deze termen mag spreken, is Airbus. De Europese vliegtuigbouwer haalde 13 verschillende orders binnen, enkel kijkende naar de vliegtuigorders, waaronder vele voor de nieuw geïntroduceerde A321XLR (Extra Long Range). Zo bestelde onder andere American Airlines en Indigo Partners beide vijftig van deze vliegtuigen en stapte ook Qantas, IAG en Cebu Pacific in het A321XLR-verhaal.
ATR
Volgens de Frans-Italiaanse vliegtuigbouwer Avions de transport régional (ATR) haalde het 75 nieuwe bestellingen binnen ter waarde van zo’n 1,7 miljard dollar (1,5 miljard euro). De grootste bestelling ging naar het leasebedrijf NAC dat een grote order plaatste met bijbehorende koopopties. Ook verkocht ATR zestien vliegtuigen in de STOL-uitvoering, waardoor de toestellen op korte banen kunnen opstijgen en landen.
Embraer
Ook de Braziliaanse vliegtuigbouwer Embraer kon verschillende bestellingen bijschrijven in het orderboek. Zo bestelde United Airlines 20 Embraer E175’s met kooporders voor nog 19 toestellen, voegde de Spaanse maatschappij Binter nog twee E195-E2’s aan de bestellijst toe en deed Fuji Dream Airlines hetzelfde voor twee E175’s. En als klap op de Braziliaanse vuurpijl plaatste KLM een bestelling voor vijftien E195-E2’s en koopopties voor nog twintig van deze vliegtuigen.
Boeing
De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing kon, op een grote mededeling van IAG na, slechts enkele orders voor vrachtvliegtuigen binnenhalen en een voornemen van Turkmenistan Airlines om een extra triple seven te bestellen. Kijkende naar de mededeling van de International Airlines Group kan Boeing in de toekomst wel weer vooruit met de productie van de 737 MAX. IAG is namelijk voornemens om 200 van deze vliegtuigen bij Boeing te bestellen.
2019
Daarmee is de Paris Air Show 2019 in enkele alinea’s samengevat. Volgend jaar zal men in het Engelse Farnborough weer een luchtvaartshow organiseren, al is de komende editie zonder publieksweekend.