Het Amerikaanse Delta Air Lines, dat onder andere al belangen heeft in Air France-KLM en Virgin Atlantic, heeft 4,3 procent van de aandelen gekocht in Hanjin-KAL. Dat is op zijn beurt de grootste aandeelhouder in Korean Air.
Partners
De strategie van Delta is om belangen te kopen in airlines waar de maatschappij veel mee samenwerkt. Zodoende krijgt de maatschappij een vinger in de pap bij de partners.
Air France-KLM
Het is de bedoeling dat het belang later wordt vergroot naar 10 procent, zo laat Delta weten. Delta en Korean Air waren al joint venture-partners, zoals Delta dat ook was met Air France-KLM voordat het een belang van 8,8 procent kocht. De Amerikanen bezitten ook aandelen in Virgin Atlantic (49 procent), AeroMexico (49 procent), GOL (9,5 procent) en China Eastern (3,5 procent).
Virgin
Tegelijk met Delta, nam ook China Eastern een belang in Air France-KLM. De bedoeling is dat Air France-KLM op zijn beurt weer een belang neemt in Virgin Atlantic, waarmee de ‘Delta-cirkel’ zo goed als rond is.Â
AeroMexico
Met de samenwerking met Korean en China Eastern hebben de Amerikanen meteen toegang tot de Japanse markt en de Aziatische regio veiliggesteld, zo liet Delta-bestuurder Steve Sear eerder aan Up in the Sky weten. De Atlantic is afgedekt via Air France-KLM en Virgin en Zuid-Amerika deels via AeroMexico en GOL.Â