Schiphol is op zoek naar nieuwe securityscans voor passagiers, die gelijke tred kunnen houden met de scans die gebruikt worden voor de handbagage. Vooralsnog gaat het om scans voor de uitbreidingen op de luchthaven; van vertrek 1 en de nieuwe A-pier.
Handbagage
De scans voor handbagage op Schiphol zijn steeds sneller geworden en doordat de luchthaven al die scans ook nog vervangt voor 3D-scans, gaat dat proces steeds sneller. De bottleneck bij de security is nu de controle van personen.
Handmatig
Bij de veiligheidscontroles op de luchthaven gaat zowel de handbagage als de reiziger door een scan: op de voetstapjes staan en handen omhoog. “De controle van de handbagage gaat sneller dan die van personen”, licht een woordvoerder van Schiphol toe. Dat komt doordat die scans ‘het nieuwste van het nieuwste’ zijn, waardoor ook minder bagage handmatig hoeft te worden gecontroleerd.
Minuut
“In de toekomst willen we dat ook reizigers steeds minder vaak handmatig hoeven te worden gefouilleerd. Dat kan bereikt worden door meer geavanceerde apparatuur.” Dat is dan ook één van de eisen aan de nieuwe apparatuur. Het doel is dat er meer dan drie reizigers per minuut doorheen kunnen.
Vertraging
De scans voor reizigers zijn volgens Schiphol op dit moment de belangrijkste oorzaak van vertraging bij het securityproces. Dat kan weggenomen worden wanneer minder handmatig gefouilleerd hoeft te worden. De woordvoerder kan nog niet aangeven hoeveel van de nieuwe scans nodig zijn.
Uitbreiding
De uitbreiding van vertrek 1 moet in 2020 zijn afgerond, de A-pier moet volgens bijgestelde plannen eind 2020 in gebruik genomen worden. Bij de overige securitycontroles blijven de ‘oude’ passagiersscans vooralsnog staan. “Het gaat nu puur om uitbreiding.”