In het eerste kwartaal van dit jaar hebben zich drie ernstige incidenten in de luchtvaart voorgedaan in Nederland, zo blijkt uit de kwartaalrapportage van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.
Schiphol
Het eerste incident vond op 3 februari plaats op Schiphol. Daar gebeurde een bijna-botsing tussen twee Airbus A320’s. OvV: “De bemanning van een Airbus A320 kreeg de instructie voorrang te verlenen aan een andere Airbus A320, die van rechts naderde. Ze namen dit naderende vliegtuig echter niet waar in het donker, waardoor de bemanning van dit toestel genoodzaakt was een noodstop te maken. De bemanning van de gestopte A320 verklaarde dat de rechterwingtip van de andere A320 op korte afstand van hun cockpit passeerde.”
Teuge
Het tweede ernstige incident, een runway incursion, vond op 15 februari plaats op het vliegveld van Teuge. “Tijdens een overlandvlucht naderde een leerling-piloot in een TB-10 het circuit van Teuge Airport. Op dat moment was baan 08 met een rechterhandcircuit in gebruik. De leerling vloog echter een linkerhandcircuit voor baan 26. Toen de leerling zich realiseerde dat baan 08 in gebruik was, heeft zij het circuit verlaten om later via het noordelijk gelegen circuitgebied weer in te voegen op het eindnaderingsbeen (final) voor baan 08. Op hetzelfde moment vloog er een ander toestel op final dat niet was opgemerkt door de leerling die er boven vloog. Het lager vliegende toestel maakte een korte landing waarna de leerling hierover heen vloog en een ‘touch-and-go’ maakte. Na nog een circuit te hebben gevlogen, gevolgd door een full-stop landing, taxiede de leerling terug naar het begin van de baan en steeg vervolgens op voor een vlucht naar Texel Airport”, aldus het OvV.
Lelystad
Op 24 februari vond het derde ernstige incident, ook een runway incursion plaat op Lelystad Airport. In het rapport staat te lezen: “De Rans S-6S maakte een landing op baan 23. De Diamond HK-36 TC, die achter de Rans op final vloog, vloog over de Rans heen en landde verderop op de baan. De piloot van een derde toestel, een Diamond HK-36 TTC, dat op final vloog toen dit voorval plaatsvond maakte een doorstart.”
Ongeval
Ook vond er nog een ongeval plaats, namelijk een botsing op de grond van Schiphol. Een Boeing 747 en 787 van KLM raakten elkaar tijdens een pushback, waarbij de 747 schade opliep aan de winglet en de Dreamliner aan het stabilo. De ‘Queen of the Skies’ was een kleine twee weken later weer in de lucht te vinden,