F-35LiefhebberLongreadMilitairNaast het nieuws

Luchtmachtdagen 2019: mix van oud en nieuw | Fotolongread

Voor het eerst sinds drie jaar organiseerde de Koninklijke Luchtmacht weer Luchtmachtdagen. De vliegbasis Volkel verwelkomde op 14 en 15 juni in twee dagen tijd 240.000 bezoekers. Peter Steehouwer en Leonard van den Broek legden voor Up in the Sky de hoogtepunten vast.

F-35

Nederlandse F-35A (F-008) met op de achtergrond de kenmerkende toren van Volkel © Peter Steehouwer

In de week voorafgaand aan de show kondigde de luchtmacht aan, dat twee F-35’s vanuit Amerika naar Nederland zouden overkomen. Deelname aan de Luchtmachtdagen werd gecombineerd met een ‘covert long range strike-operation’. Een dergelijke ‘ongeziene’ bombardementsoperatie van grote afstand werd uitgevoerd toen de toestellen op de donderdagavond voor de show in Nederland aankwamen. Voorafgaand aan de landing op Volkel wierpen beide F-35’s enkele oefenbommen af boven de oefenrange op Vlieland.

A330 MRTT, het toekomstige tankvliegtuig voor Nederland © Leonard van den Broek

Aanwinst

Een andere nieuwe aanwinst van de luchtmacht was ook op Volkel te zien. De A330MRTT is het nieuwe tankvliegtuig van de luchtmacht, dat de verouderde KDC-10 zal vervangen. Samen met enkele andere Europese landen heeft Nederland acht van deze toestellen aangeschaft. Airbus A330MRTT ‘M-01’ was vanuit de fabriek in Madrid naar Volkel gevlogen. Het toestel was nog niet gespoten in de uiteindelijke kleuren en markeringen, omdat het pas volgend jaar in dienst komt.

Luchtmacht KDC-10 vliegt boven Nederlandse Hawker Hunter © Leonard van den Broek
Tijger heeft heenkomen gezocht in F-16 © Peter Steehouwer
Speciale staartbeschildering vanwege 40 jaar F-16 in Nederland © Leonard van den Broek

Niet alleen de nieuwste vliegtuigen van de luchtmacht waren aanwezig, maar ook de ‘veteranen’. Naast genoemde KDC-10, lieten C-130 Hercules, CH-47D Chinooks en F-16’s van zich horen en zien tijdens de ‘Air Power demo’. Eén van de F-16’s die vloog, had een speciale beschildering op de staart vanwege ’40 jaar F-16 in Nederland’. De eerste F-16 kwam begin juni 1979 aan in Nederland.

‘Flare dump’ van Nederlandse F-16 tijdens gesimuleerde aanval op het vliegveld © Peter Steehouwer
Nederlandse C-130H Hercules en CH-47D Chinook tijdens de ‘Air Power demonstratie’ © Leonard van den Broek
Belgische F-16 schiet flares af tijdens de demonstratie © Leonard van den Broek

Demoteam

De Koninklijke Luchtmacht heeft sinds enkele jaren geen F-16 demoteam meer, maar deze leemte werd prima opgevuld door onze buurlanden. De Deense en Belgische demovliegers lieten beide zien waar een F-16 toe in staat is, ook al is het toestel zo’n 40 jaar oud. De ‘flares’ (hittefakkels) die gebruikt werden, maakten de demonstraties extra indrukwekkend.

‘Tornado’ manoeuvre van het Britse demoteam ‘Red Arrows’ © Peter Steehouwer

Andere demoteams waren afkomstig uit Groot-Britannie, Frankrijk en Zwitserland. De Britse ‘Red Arrows’ en de Franse ‘Patrouille de France’ konden beiden helaas alleen op vrijdag een show geven. Deze teams vertrokken op zaterdag naar een volgend optreden. De Zwitserse ‘Patrouille de Suisse’ met zes F-5E Tiger jachtvliegtuigen, traden wel op beide dagen op. Hun vorige optreden in Nederland, in 2016 op de vliegbasis Leeuwarden, kon destijds niet doorgaan. Tijdens een trainingsvlucht kwamen twee F-5’en van het team met elkaar in botsing, gelukkig zonder fatale afloop. De optredens dit jaar op Volkel verliepen gelukkig vlekkeloos.

Alpha Jets van de Patrouille de France © Peter Steehouwer
De ‘tunnel manoeuvre’ van de Zwitserse Patrouille de Suisse @ Leonard van den Broek

Spitfire

De liefhebbers van (heel) oude toestellen kwamen meer dan voldoende aan hun trekken. Verschillende oud-luchtmacht toestellen waren te zien, zowel op de grond als in de lucht. Uniek was de ‘heritage flight’ van F-35 met F-16 en Spitfire. In Amerika is men ooit begonnen met dergelijke gemengde formaties van oud en modern. Inmiddels wordt dit ook tijdens Europese vliegshows regelmatig uitgevoerd.

Spitfire LF.XVIe, eigendom van Frits van Eerd (Jumbo) en gevlogen door ‘Sheik’ Aarts © Leonard van den Broek

De betreffende Spitfire is pas sinds kort in Nederland. Spitfire LF.XVIe ‘TB885’ vloog tijdens de Tweede Wereldoorlog bij het Nederlandse 322 squadron, toen nog onderdeel van de Royal Air Force. De afgelopen jaren is het toestel in Engeland teruggebracht in vliegende staat. Vorig jaar werd bekend dat de Spitfire is aangekocht door Frits van Eerd, CEO van Jumbo supermarkten. Tijdens de Luchtmachtdagen werd de Spitfire gevlogen door Ralph ‘Sheik’ Aarts, voormalig F-16 demovlieger en nu KDC-10 piloot.

TF-104G Starfigher afkomstig uit het Nationaal Militair Museum © Leonard van den Broek

Starfighter

Op Volkel waren tijdens de Luchtmachtdagen ook twee Nederlandse F-104 Starfighters te zien en een Nederlandse Hunter! De Hunter vliegt al weer enkele jaren vanaf Leeuwarden bij de Dutch Hawker Hunter Flight. De twee Starfighters vlogen helaas niet. In de open lucht was TF-104G ‘D-5803’ te zien, afkomstig uit het depot van het Nationaal Militair Museum. In Hangaar 1 op Volkel was een F-104G te bewonderen. Een enthousiaste groep vrijwilligers is daar onder de naam ‘ Stichting Dutch Starfighter Foundation’ bezig om Starfighter ‘D-8114’ te restaureren. Terugbrengen in vliegende staat is niet de bedoeling, omdat dit vanwege wet- en regelgeving vrijwel onmogelijk is. Maar taxiruns uitvoeren is misschien wel haalbaar…?

SAAB AJS-37 Viggen van de Swedish Air Force Historic Flight © Leonard van den Broek
SAAB AJS-37 Viggen © Peter Steehouwer

Klassiek

Vanuit Zweden waren andere twee klassieke toestellen naar Volkel gekomen. De ‘Swedish Air Force Historic Flight’ beschikt over enkele vliegwaardigde SAAB straaljagers, waaronder een SAAB Viggen en een SAAB Draken. De Viggen maakte het meeste indruk, niet alleen vanwege het bulderend geweld van de Volvo-straalmotor, maar ook vanwege de leeftijd van de piloot. De Viggen werd namelijk gevlogen door een piloot van 71 jaar.

SAAB Sk-35 Draken © Peter Steehouwer
Twee Griekse F-4E Phantoms, met speciale staartbeschildering voor de Luchtmachtdagen © Leonard van den Broek

De Griekse luchtmacht stuurde eveneens twee ‘oudjes’ naar Volkel: twee F-4E Phantoms. In tegenstelling tot de (ongeveer even oude) SAAB’s, zijn deze Phantoms nog gewoon operationeel in gebruik. Volgens één van de piloten, zullen ze nog wel enkele jaren in gebruik blijven. Voor de gelegenheid had één van de twee toestellen een speciale beschildering gekregen, compleet met subtiel aangebracht tulpje.

CH-47D Chinook geeft blusdemonstratie met ‘bambi-bucket’ © Leonard van den Broek
Fly-by op hoge snelheid van Nederlandse F-35A © Peter Steehouwer

Vuurwerk

De deelname van de Nederlandse F-35 aan de ‘Air Power demonstratie’ bleef beperkt tot een enkele pass op hoge snelheid. Ook schitterden de Apache gevechtshelikopters door afwezigheid, omdat deze nog altijd aan de grond staan vanwege een technisch mankement. De C-130 Hercules zorgde voor meer vuurwerk, door secondenlang een grote hoeveelheid ‘flares’ (hittefakkels) af te vuren.

Nederlandse C-130 Hercules laat flares los tijdens de Air Power demonstratie © Peter Steehouwer
Italiaanse C-27J Spartan © Leonard vaan den Broek

De Italiaanse luchtmacht liet met de demo van de C-27J Spartan zien, dat een tweemotorig vrachtvliegtuig bijna net zo ‘strak’ kan worden voorgevlogen als een straaljager. Voor wie het zich kan herinneren: het deed denken aan de demo van de Fokker F27 van de Koninklijke Luchtmacht…

Het nieuwste Italiaanse lestoestel, de Leonardo M-346 © Leonard van den Broek
‘Dutch Thunder Yaks’ (drie Yak-52’s en een Su-29) © Leonard van den Broek
Twee piloten van Air Combat Europe in hun Blackshape Prime © Peter Steehouwer
Tags

Leonard van den Broek

Redacteur / fotograaf. Leonard groeide op in Eindhoven, waar zijn interesse voor de luchtvaart werd gewekt door het vliegverkeer rond 'Welschap'. De afgelopen jaren bezocht Leonard talloze vliegbases in binnen- en buitenland.

Gerelateerde artikelen

Back to top button