CO2DuurzaamheidElektrisch vliegenGeneral aviationIndustrieInnovatieNaast het nieuwsParis Airshow 2019Professional

Duurzame luchtvaart rukt op in Parijs

Toegegeven, de hybride en elektrische vliegtuigen en modellen stonden nog wat verstopt tussen de grote civiele en militaire airframes. Maar de duurzame luchtvaart is ontegenzeggelijk bezig aan een opmars. Dat was goed te zien op de 53e Salon International de l’Aéronautique et de l’Espace op het vliegveld Le Bourget bij Parijs, die afgelopen week plaatsvond. Up in the Sky was aanwezig op Le Bourget en maakte een rondje langs de opvallendste groene luchtvaartinitiatieven.

Proefvluchten

Veel aandacht op de static show van Le Bourget ging uit naar de Alice van Eviation. De Israëlische fabrikant presenteerde het full electric model voor het eerst aan het grote publiek. Proefvluchten van de opvallende negenzitter met staartwiel staan voor het eind van dit jaar op de planning. Er werden ook goede zaken gedaan in Parijs; Eviation heeft een principeovereenkomst gesloten met het Amerikaanse Cape Air voor de levering van een onbekend aantal toestellen. Vanaf 2022 komt het toestel op de markt.

Hybride

Ampaire uit Californië bewandelt een andere weg dan Eviation. Het bedrijf wil eerst ervaring opdoen met hybride aandrijving. Daartoe is bij een Cessna 337 Skymaster een reguliere motor vervangen door een elektrische. Het toestel maakte onlangs zijn eerste vlucht. Op de luchtvaartsalon bracht Ampaire het nieuws naar buiten dat ze 50 hybride Skymasters hebben verkocht aan de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij PAX met een optie op nog eens 50 toestellen. Ampaire toonde in Parijs ook een model van de Tailwind, een volledig elektrisch vliegtuig, dat in een later stadium van de band moet lopen.

Tailwind van Ampaire. Copyright Remco de Wit

Verticaal

Airbus was in Le Bourget aanwezig met het prototype en een model van de Vahana. Dit experimentele elektrische urban air toestel vliegt autonoom en kan verticaal opstijgen. Het kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor de aflevering van vracht, voor hulpdiensten en als search and rescue toestel. Het vliegtuig, voorzien van acht elektromotoren, maakte zijn eerste vlucht vorig jaar winter. De Vahana is ontwikkeld door A3 in Sillicon Valley, een buitenpost van Airbus. Het was al bekend dat Airbus het toestel niet in productie zal nemen.

Model van de Vahana van Airbus. Copyright Remco de Wit

Opvallend

Ander opvallend nieuws uit Parijs kwam van de Franse zakenvliegtuigbouwer Daher. Zij toonden in een tentoonstellingshal een model van hun TBM die naast de reguliere turbopropmotor is voorzien van zes elektromotoren. Deze motoren worden gebruikt voor taxiën, vliegen op kruissnelheid en daling. De turboprop wordt ingezet tijdens de start en kan tevens tijdens de vlucht de batterijen opladen. De eerste vlucht van deze hybride EcoPulse is voorzien in 2022. Het project is een samenwerking van Daher, Airbus en Safran.

Ecopulse van Daher. Copyright Remco de Wit

Push-pull

Het Franse VoltAero stond op de static show van Le Bourget met hun Cassio 1, een op de Cessna Skymaster gebaseerd hybride vliegtuig in de vorm van een testplatform. De Cassio 2 wordt het vliegende prototype, dat in 2020 zijn eerste vlucht gaat maken. Een of twee jaar later kan dan de serieproductie van start gaan. Het toestel kan 4-6 passagiers vervoeren en maakt gebruik van de push-pull aandrijvingstechiek. De vliegduur bedraagt 3,5 uur.

Cassio 1 van VoltAero. Copyright Remco de Wit

Watervliegtuigen

Het Australisch-Amerikaanse MagniX is samen met Siemens de grote producent van elektromotoren. Hun programma omvat drie motoren met respectievelijk 170 kW, 280 kW, 560 kW. Het bedrijf maakte op de derde dag van de luchtvaartsalon bekend dat zij een Cessna 208 Grand Caravan gaan voorzien van een retrofit elektromotor. MagniX levert ook de aandrijving voor de Alice van Eviation en kwam onlangs in het nieuws, omdat het Canadese Harbour Air zijn 34 watervliegtuigen gaat uitrusten met MagniX-motoren.

MagniX elektromotor. Copyright Remco de Wit
Tags

Remco de Wit

Redacteur / fotograaf. Remco is jurist, communicatie-adviseur en luchtvaartfotograaf. Hij volgt de ontwikkelingen in de luchtvaart op de voet en legt ze graag op foto vast. Bovendien levert Remco ook tekst-bijdragen voor Up in the Sky.

Gerelateerde artikelen

Back to top button