fbpx
Air FranceAir France-KLMEditors choiceNieuwsProfessional

Joon vliegt voor het laatst uit

Joon, de lagere kosten dochtermaatschappij van Air France-KLM, vloog woensdag voor het laatst uit. Vanaf donderdag zijn de vluchten van Joon uitgevoerd door Air France.

Air France

De laatste vluchten van het ‘hippe zusje’ van Air France waren vanaf de Parijse luchthaven Charles de Gaulle naar Barcelona en Lissabon. De laatste binnenkomende waren die uit Praag en Rome. 

A340

De A340’s uit de vloot blijven in de Joon-kleuren vliegen, aldus een woordvoerster. “Omdat het toestel wordt uitgefaseerd uit de Air France-vloot.” Die A340’s vliegen nog tot 26 oktober op de routes naar Mumbai en Caïro. De A320’s en A321’s worden wel overgespoten. 

Boost

Joon werd twee jaar geleden met hooggespannen verwachtingen gepresenteerd. Het plan om te komen met een goedkopere -vanuit Frankrijk opererende- airline zag al eerder het licht. De werknaam van de maatschappij was toen Boost. Boost werd Joon en Joon nam toestellen en routes van Air France over. Steeds meer.

A350

Uiteindelijk zouden ook de eerste tien van de door Air France-KLM bestelde A350’s voor Joon zijn, zover is het nooit gekomen. De kosten van Joon zouden zo’n 15 procent lager moeten ligger dan die van Air France en de maatschappij richtte zich op ‘jongeren’ van tussen de 18 en 35 jaar. 

Longhaul 

In eerste instantie werden medium haul-routes gevlogen, in het voorjaar van 2018 kwam daar de eerste longhaul-route bij. Van Parijs naar Kaapstad. De geluiden waren positief; Joon zou op voorheen Air France-routes beter presteren. De maatschappij nam dan ook steeds meer routes van Air France over en voegde zelfs een nieuwe route toe.

Smith 

Begin dit jaar trok de nieuwe topman van Air France-KLM, Ben Smith, de stekker uit het Joon-avontuur. Het merk was behalve vrijwel onuitspreekbaar, ook vrijwel onbegrijpelijk, zo zei Smith. “Voor klanten, voor werknemers, voor de markt en voor beleggers.” In plaats van Air France te versterken, werd de positie van de Franse flagcarrier juist verzwakt. 

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Gerelateerde artikelen

Back to top button