Joon, de lagere kosten dochtermaatschappij van Air France-KLM, vloog woensdag voor het laatst uit. Vanaf donderdag zijn de vluchten van Joon uitgevoerd door Air France.
Air France
De laatste vluchten van het ‘hippe zusje’ van Air France waren vanaf de Parijse luchthaven Charles de Gaulle naar Barcelona en Lissabon. De laatste binnenkomende waren die uit Praag en Rome.
A340
De A340’s uit de vloot blijven in de Joon-kleuren vliegen, aldus een woordvoerster. “Omdat het toestel wordt uitgefaseerd uit de Air France-vloot.” Die A340’s vliegen nog tot 26 oktober op de routes naar Mumbai en Caïro. De A320’s en A321’s worden wel overgespoten.
Boost
Joon werd twee jaar geleden met hooggespannen verwachtingen gepresenteerd. Het plan om te komen met een goedkopere -vanuit Frankrijk opererende- airline zag al eerder het licht. De werknaam van de maatschappij was toen Boost. Boost werd Joon en Joon nam toestellen en routes van Air France over. Steeds meer.
A350
Uiteindelijk zouden ook de eerste tien van de door Air France-KLM bestelde A350’s voor Joon zijn, zover is het nooit gekomen. De kosten van Joon zouden zo’n 15 procent lager moeten ligger dan die van Air France en de maatschappij richtte zich op ‘jongeren’ van tussen de 18 en 35 jaar.
Longhaul
In eerste instantie werden medium haul-routes gevlogen, in het voorjaar van 2018 kwam daar de eerste longhaul-route bij. Van Parijs naar Kaapstad. De geluiden waren positief; Joon zou op voorheen Air France-routes beter presteren. De maatschappij nam dan ook steeds meer routes van Air France over en voegde zelfs een nieuwe route toe.
Smith
Begin dit jaar trok de nieuwe topman van Air France-KLM, Ben Smith, de stekker uit het Joon-avontuur. Het merk was behalve vrijwel onuitspreekbaar, ook vrijwel onbegrijpelijk, zo zei Smith. “Voor klanten, voor werknemers, voor de markt en voor beleggers.” In plaats van Air France te versterken, werd de positie van de Franse flagcarrier juist verzwakt.