De Amerikaanse luchtvaartautoriteit, de Federal Aviation Administration (FAA) heeft een nieuw ‘potentieel risico’ gevonden bij de Boeing 737 MAX-toestellen, zo heeft de autoriteit bekendgemaakt.
Probleem
Wat het nieuw gevonden probleem precies behelst, meldt de FAA niet. Het probleem is tijdens een test in een simulator ontdekt en is het niet duidelijk of dit probleem met een software-update opgelost kan worden. Door het recent gevonden euvel zal het nog langer duren voordat de Boeing 737 MAX-toestellen veilig genoeg bevonden worden om weer in gebruik te worden genomen.
Boeing
Boeing laat in een statement weten: “De veiligheid van onze vliegtuigen is de hoogste prioriteit van Boeing. Tijdens de FAA-evaluatie van de 737 MAX-software-update en recente simulator sessies, heeft de FAA een additionele vereiste geïdentificeerd waar Boeing zich op moet richten. Boeing zal de 737 MAX niet aanbieden voor certificering door de FAA totdat we hebben voldaan aan alle vereisten voor certificering van de MAX en de veilige terugkeer ervan.”
Update
Halverwege mei deelde Boeing mee dat de software-update, die het eerste probleem zou moeten oplossen, afgerond was. Volgens de vliegtuigbouwer is de geüpdatete software getest op 207 vluchten, die in totaal meer dan 360 uur in beslag namen. De software-update moet het zogenoemde MCAS minder sterk maken en het makkelijker maken voor de piloten om dit bij te stellen.
Grond
De 737 MAX-toestellen worden sinds maart wereldwijd aan de grond gehouden nadat er binnen korte tijd twee toestellen crashten in Indonesië en Ethiopië door een fout in de software, wat er toe leidde dat in sommige situaties de neus automatisch naar beneden bleef duwen. In totaal eisten beide ongevallen 346 mensen het leven.
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
