In de eerste helft van dit jaar jaar zijn beduidend minder vluchten van en naar Nederlandse luchthavens geannuleerd of vertraagd ten opzichte dezelfde periode vorig jaar.
Transavia
Dat komt vooral doordat vorig de stroomstoring op Schiphol en de staking van Transavia-piloten zorgden voor veel verstoringen. Dat stelt EUclaim, dat namens passagiers schadevergoedingen incasseert bij luchtvaartmaatschappijen, in het geval van annulering of langdurige vertraging.
Weersomstandigheden
In de eerste zes maanden van dit jaar waren ook minder verstoringen als gevolg van slechte weersomstandigheden dan een jaar eerder. Evengoed was sprake van in totaal 3.354 geannuleerde vluchten en 1161 langdurige vertragingen, tegen 4.678 annuleringen en 1.537 vertragingen van meer dan drie uur vorig jaar.
TUI
Daarmee ‘scoort’ 2019 op het gebied van annuleringen wel slechter dan 2017. Volgens EUclaim is ook het aantal ‘extreem lange vertragingen’ wel toegenomen. Marginaal; van dertig naar 34. Dat zijn vertragingen van meer dan 24 uur. “Luchtvaartmaatschappij TUI Nederland heeft hierin het grootste aandeel geleverd. Ook de langste vertraging van 2019 staat op naam van TUI.”
Birdstrike
De langste vertraging betrof vlucht OR368 van Madeira naar Amsterdam. Die landde maar liefst 60 uur en 19 minuten na de geplande aankomsttijd. De vluchtverstoring was het gevolg van een technisch mankement. Een andere TUI-vlucht deed om dezelfde reden ook ruim 60 uur over de vlucht, een derde extreem lange vertraging, van 43,5 uur was het gevolg van een birdstrike.