Het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) heeft ‘de eerste bouwsteen’ gelegd voor het produceren van hybride en elektrische verticale start- en landingsvliegtuigen (VTOL), zo meldt de EASA.
Productie
Patrick Ky, uitvoerend directeur van EASA zegt: ‘we zijn samen met de industrie actief bezig om de juiste technische vereisten te ontwikkelen om te profiteren van de nieuwe technologieën die veiligheid en milieuvoordelen opleveren voor de gemeenschap. De invoering van een gemeenschappelijke reeks voorwaarden voor de certificering van deze nieuwe voertuigconcepten zal een eerlijke concurrentie op de Europese markt mogelijk maken, evenals duidelijkheid voor toekomstige fabrikanten en hun investeerders.’
Categorie
De VTOL-voertuigen vallen in de categorie van toestellen die maximaal negen personen kunnen vervoeren en een totaal gewicht hebben van maximaal 3175 kilo. Doordat die toestellen nu in een specifieke categorie vallen, kan de veiligheid van de productie beter in de gaten worden gehouden, waardoor de toestellen ook daadwerkelijk in het Europese luchtruim kunnen komen te vliegen.
VTOL
Zo zijn verschillende bedrijven al bezig met het ontwikkelen van de VTOL-voertuigen, zoals een Amerikaanse star-up die de Skai ontwikkelt, het Duitse Jetcopter dat een vliegende auto maakt, heeft Boeing al een testvlucht met een onbemand passagierstoestel gemaakt, en voerde ook Airbus vorig jaar een eerst testvlucht uit met de Vahana.
Amsterdammers: leer vliegen op Teuge!
Vanaf de A10 Zuid is het maar een dik uur rijden naar de zes (!) vliegscholen op vliegveld Teuge. Voor een enkele les is dat te veel. Maar als je bijvoorbeeld met twee personen twee lesvluchten van drie kwartier boekt, of twee lessen op één dag doet, loont het wél de moeite. En er zitten nog andere voordelen aan… Meer weten? Stuur een mail naar [email protected]. Doen!