Net voor de deadline, die voor de zoveelste keer was verschoven, is er een nieuwe bieder voor Alitalia ten tonele verschenen; het Italiaanse Toto Holding, een bedrijf dat zich bezighoudt met infrastructuur, zo meldt de Italiaanse krant Il Messagero.
Toto
De nieuwe bieder, die zich aan een lange voorgaande rij potentiële bieders mag toevoegen, is het Italiaanse infrastructuur-bedrijf Toto Holdings. Toto investeerde in 2008 al eens in de nationale Italiaanse maatschappij, die een lange geschiedenis kent van financiële problemen.
Bieders
Een recente bieder was Claudio Lotito, de voorzitter van SS Lazio, een voetbalclub uit Rome. Eerdere geïnteresseerden waren onder andere Ryanair, Lufthansa en easyJet. Die vielen ook weer af. Air France-KLM en Wizz Air werden ook even genoemd, maar uiteindelijk is Delta Air Lines de enige maatschappij die over is gebleven.
Delta
De Italiaanse regering is een overname door Delta en de Italiaanse spoorwegen aan het voorbereiden. Er is echter nog een derde partij nodig. In Italiaanse media wordt al langer gespeculeerd dat dit Atlantia wordt, één van de snelwegbeheerders van het land en in handen van Benetton familie, maar nu blijkt dus een andere infrastructuur-reus zich te hebben gemeld. Of en wanneer er een effectief consortium wordt samengesteld van investeerders die het noodlijdende Alitalia uit het slop kunnen trekken zal de tijd moeten uitwijzen.
Lening
Sinds april vorig jaar is de Europese Commissie bezig met een onderzoek naar de staatssteun die Alitalia heeft ontvangen. Altitalia ontving 900 miljoen euro aan leningen van de Italiaanse overheid om de luchtvaartmaatschappij draaiende te houden. Sinds mei 2017 staat het bedrijf onder curatele, nadat een reddingsplan voor de maatschappij door de werknemers op 24 april van dat jaar werd weggestemd. De Italiaanse overheid stelde in eerste instantie 600 miljoen euro beschikbaar om het bedrijf draaiende te houden voordat het verkocht kon worden. In oktober 2017 werd er nog 300 miljoen euro extra in Alitalia gepompt.