Per vierkante meter vliegtuigoppervlak levert de premium economy cabine Lufthansa het meest op, nog meer dan businessclass. Dat zegt de commerciële topman van de maatschappij tegen investeerders.
Upgrading
De opbrengst met vierkante meter ligt gemiddeld 6 procent hoger dan die van de businessclass. Vergeleken met economy is het verschil 33 procent. “Lufthansa heeft nu vier jaar de premium economy”, aldus topman Harry Hohmeister. “We waren eerst bang dat passagiers zouden downgraden [in plaats van businessclass premium economy boeken, red.]. Dat is niet het geval. Het is een upgrading story.”
Geldmachine
Premium economy is dus een geldmachine voor de luchtvaartreus. Om die reden komt er alweer een verbeterd product. Als eerste in de 777-9’s die vanaf het derde kwartaal van volgend jaar worden geleverd. Een half jaar daarna worden de A340’s en 777’s van Swiss omgebouwd.
Bundels
Upgrading is waarmee Lufthansa de klant nog meer wil verleiden. In de toekomst stapt het bedrijf af van de vast bundels en kijkt meer naar het type reiziger. Twee personen die achter elkaar in de premium economy cabine zitten hebben dan verschillende pakketten kunnen kopen. De luxe vakantieganger heeft bijvoorbeeld loungetoegang bij zijn reis en de snelle zakenreiziger juist niet.
Proactief
De bundels zoals die er nu zijn worden al dan niet gekozen door de klant; reactive selling, noemt Lufthansa dat. Ze willen juist proactiever worden door specifiekere bundels aan te bieden dat past bij het klantprofiel. De prijzen worden bovendien dynamisch, dus flexibel. Net zoals nu met de tickets gebeurt.
GDS
Lufthansa is blij dat er steeds minder boekingen via de Global Distribution Systemen (GDS) binnenkomt. “We hebben vrijheid nodig om zoveel mogelijk mogelijkheden te vermarkten en prijzen te bepalen. We kunnen niet geblokkeerd worden door de middelmatige mogelijkheden van een GDS”, aldus Hohmeister. De maatschappij heeft de eigen kanalen hiervoor nodig.
Afname
Lufthansa was in 2015 de eerste die een toeslag per boeking rekende aan GDS bedrijven als Amadeus en Sabre. Destijds zorgde dat voor grote ophef in de reisbranche. IAG en Air France-KLM volgenden enkele jaren later. In 2015 kwam 70 procent van de boekingen binnen via een GDS, dat is inmiddels gedaald tot minder dan de helft.