fbpx
AirlinesEditors choiceNieuwsProfessional

Premium economy is Lufthansa’s geldmachine

Per vierkante meter vliegtuigoppervlak levert de premium economy cabine Lufthansa het meest op, nog meer dan businessclass. Dat zegt de commerciële topman van de maatschappij tegen investeerders.

Upgrading

De opbrengst met vierkante meter ligt gemiddeld 6 procent hoger dan die van de businessclass. Vergeleken met economy is het verschil 33 procent. “Lufthansa heeft nu vier jaar de premium economy”, aldus topman Harry Hohmeister. “We waren eerst bang dat passagiers zouden downgraden [in plaats van businessclass premium economy boeken, red.]. Dat is niet het geval. Het is een upgrading story.”

Geldmachine

Premium economy is dus een geldmachine voor de luchtvaartreus. Om die reden komt er alweer een verbeterd product. Als eerste in de 777-9’s die vanaf het derde kwartaal van volgend jaar worden geleverd. Een half jaar daarna worden de A340’s en 777’s van Swiss omgebouwd.

Bundels

Upgrading is waarmee Lufthansa de klant nog meer wil verleiden. In de toekomst stapt het bedrijf af van de vast bundels en kijkt meer naar het type reiziger. Twee personen die achter elkaar in de premium economy cabine zitten hebben dan verschillende pakketten kunnen kopen. De luxe vakantieganger heeft bijvoorbeeld loungetoegang bij zijn reis en de snelle zakenreiziger juist niet.

Proactief

De bundels zoals die er nu zijn worden al dan niet gekozen door de klant; reactive selling, noemt Lufthansa dat. Ze willen juist proactiever worden door specifiekere bundels aan te bieden dat past bij het klantprofiel. De prijzen worden bovendien dynamisch, dus flexibel. Net zoals nu met de tickets gebeurt.

GDS

Lufthansa is blij dat er steeds minder boekingen via de Global Distribution Systemen (GDS) binnenkomt. “We hebben vrijheid nodig om zoveel mogelijk mogelijkheden te vermarkten en prijzen te bepalen. We kunnen niet geblokkeerd worden door de middelmatige mogelijkheden van een GDS”, aldus Hohmeister. De maatschappij heeft de eigen kanalen hiervoor nodig.

Afname

Lufthansa was in 2015 de eerste die een toeslag per boeking rekende aan GDS bedrijven als Amadeus en Sabre. Destijds zorgde dat voor grote ophef in de reisbranche. IAG en Air France-KLM volgenden enkele jaren later. In 2015 kwam 70 procent van de boekingen binnen via een GDS, dat is inmiddels gedaald tot minder dan de helft.

Bestel het 192-pagina dikke Schiphol.jpg fotoboek!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en bestel het Schiphol.jpg fotoboek voor €25,- inclusief verzending, ⭐⭐⭐⭐⭐ op Bol.com (4.7 uit 5).

Bestel hier! Voor 15:00 besteld = de volgende dag bezorgd.

Joeri van Ormondt

Oprichter. Joeri heeft samen met Sander in 2013 Up in the Sky opgericht. Tot medio 2020 was hij eigenaar. Nu is hij gastredacteur. Daarnaast is hij logopedist-stottertherapeut bij De Stotterpraktijk.

Gerelateerde artikelen

Back to top button