ColumnDuurzaamheidElektrisch vliegenGoofLiefhebberNaast het nieuws

Elektrisch vliegen! | Column Goof

Precies vandaag kwam ik op internet de ietwat vreemde naam Roei Ganzarski tegen. Ik ontmoette de man ooit bij Boeing, en was meteen onder de indruk van zijn aanstekelijke enthousiasme voor luchtvaart en techniek. Het verwonderde me dan ook niet dat hij opdook in een item over elektrisch vliegen. 

Maar voor ik verder ga eerst een citaat, dat iedereen in de wereld van de techniek boven zijn bed moet spijkeren: “The guy that says it can’t be done should stay away from the guy who is doing it.” 

Want het cynisme is groot, erg groot. Al het laten vallen van de term ‘elektrisch vliegen’ is genoeg om aan de vliegveldbar een gehuil van verontwaardiging te doen opgaan over zó veel onbenul, zó weinig technisch inzicht en zó veel onnozele wolkenfietserij. 

Feit: in drie projecten is elektrisch vliegen levensvatbaar. Er vliegt in Canada al decennialang een DeHavilland Beaver van de ene kant van Vancouver Bay naar de andere. Een beetje zoals ons pontje AnnaJacobapolder-Zijpe. Met een lading powerpacks, die op rails in-en-uit het vliegtuig geschoven worden zou dat prima elektrisch kunnen. Gaat binnenkort ook gebeuren. 

Elektrisch aerobatic-vliegen kan ook al. Beter zelfs dan met een benzinemotor. Het probleem is alleen de ferry. Een spannende demo geven boven De Kuip kan prima, en eentje boven het stadion van FC Twente kan ook. Alleen moet het vliegtuig over de weg van de ene naar de andere locatie gebracht worden. Tip van Goof: zet een elektrische Extra-300 neer op Lelystad (daar gebeurt voorlopig toch weinig) en geef alleen een dagelijkse elektrische aerobatic-voorstelling boven Six Flags. Dat kan (denk ik). 

En Roei Ganzarski is met zijn bedrijf magniX een elektrische Cessna Caravan in mekaar aan het frotten.

Dat zie ik hier op Teuge zelfs al vrij snel werkelijkheid worden, bij het Nationaal Paracentrum. Een stapel powerpacks in een Overtoom-stelling, en een MTS-er erbij die er elke keer weer eentje aan de sterkstroom hangt. 

Samen met een nieuwe stick parachutisten wordt dan om de twee vluchten een verse powerpack in de Cessna geschoven. De windmillende prop op de weg omlaag laadt ze weer bij. 

Kan allemaal al. Maar ik moet zeggen: elektrisch verkéérsvliegen, ik moet het nog zien. Hybride wellicht (alleen de kruisvlucht elektrisch), waterstof zeker, maar op batterijen naar Parijs: vergeet het maar.

 Goof Bakker

Tags

Goof Bakker

Columnist. Goof is reclame-tekstschrijver en vlieger op de Cessna O-2A en de Yak-52. Hij schrijft een column in Piloot & Vliegtuig. Goof schrijft ook voor diverse bladen, kranten (NRC / Volkskrant) en magazines.

Gerelateerde artikelen

Back to top button