Luchtvaartmaatschappijen die oudere Airbus A380’s in gebruik hebben moeten controles uitvoeren op haarscheurtjes in delen van de vleugel. Daar roept de Europese luchtvaartautoriteit EASA voor op.
Aangetast
Het zou gaan om mogelijke scheurtjes in het uiteinde van de vleugel. Volgens de EASA zijn dergelijke mankementen aangetroffen bij een toestel.
Mogelijk zijn beide vleugels aangetast. Hierdoor zou de algehele sterkte van de vleugel mogelijk niet meer voldoen aan de eisen. De structurele draagkracht neemt er door af.
Voorschrift
Vliegtuigfabrikant Airbus werkt aan een voorschrift hoe airlines inspecties uit moeten voeren aan de vliegtuigen. Hiervoor is ultrasonische testapparatuur nodig. In totaal moeten 25 oudere toestellen worden nagekeken. Er wordt opgeroepen om de checks binnen 180 maanden na de fabrikage van de vleugels plaats te laten vinden.
Als er schade is opgemerkt biedt Airbus vervolgens hulp bij het herstellen ervan.