Het aantal minuten vertraging dat vluchten op Europese luchthavens hebben opgelopen in het eerste halfjaar van 2019, is meer dan verdubbeld, zo meldt Airlines For Europe (A4E).
Verdubbeling
‘Structurele problemen in de Europese luchtverkeersleidingscentra (ATC) blijven dit jaar vertragingen veroorzaken voor passagiers. ATC-capaciteit en personeelstekorten waren verantwoordelijk voor meer dan 70 procent van alle en-route vluchtvertragingen tussen januari en juni 2019, wat resulteerde in 114 procent meer vertragingsminuten dan in 2017. Dit heeft invloed gehad op de reizen van ongeveer 25 miljoen A4E-passagiers dit jaar’, aldus Airlines For Europe.
CO2
Vorig jaar hadden Europese reizigers te maken met 19 miljoen minuten vertraging, een stijging van 104 procent in vergelijking met 2017. Uit een rapport van de European Environment Agency, EASA en Eurocontrol blijkt dat door de vertragingen de CO2-uitstoot met 5,8 procent gestegen is in 2017 in vergelijking met het jaar daarvoor. Doordat de vertragingen oplopen zal ook de CO2-uitstoot groter worden.
Stakingen
Volgens Brussels Airlines-topvrouw Christina Foerster en IAG-topman Willie Walsh moet de luchtverkeersleiding in Europa snel gemoderniseerd, en de arbeidsomstandigheden verbeterd worden. Overheden zouden hierbij moeten helpen volgens hen. Zo kunnen stakingen zoals bij de Belgische luchtverkeersleiding Skeyes, die dit jaar voor meer dan 500 geannuleerde vluchten zorgde, voorkomen worden.