Zo’n duizend banen zullen verloren gaan bij de redding van de Italiaanse maatschappij Alitalia, dat meldt de krant La Repubblica die het reddingsplan heeft kunnen inzien.
Redding
Volgens de Italiaanse krant zouden vooral banen sneuvelen bij het grond- en kantoorpersoneel. Daarnaast moet het ‘nieuwe Alitalia’ de concurrentie aangaan met prijsvechters. Om dat te laten slagen zou de maatschappij tot nog toe ongebruikte start- en landingsrechten op de luchthaven Milaan-Linate moeten gebruiken.
Knooppunt
Een ander onderdeel van het reddingsplan is om de luchthaven van Rome te gebruiken als knooppunt voor vluchten van en naar Oost-Europa. Hiermee lijkt het erop dat Wizz Air de prijsvechter wordt waarmee Alitalia direct mee zal gaan concurreren.
Alitalia
De Italiaanse regering is een overname door Delta en de Italiaanse spoorwegen aan het voorbereiden. Er is echter nog een derde partij nodig. In Italiaanse media wordt al langer gespeculeerd dat dit Atlantia wordt, één van de snelwegbeheerders van het land en in handen van Benetton familie, maar vorige week bleek een andere infrastructuur-reus zich te hebben gemeld. Of en wanneer er een effectief consortium wordt samengesteld van investeerders die het noodlijdende Alitalia uit het slop kunnen trekken zal de tijd moeten uitwijzen.