Maastricht Aachen Airport heeft verschillende maatregelen genomen om de overlast voor de omgeving te verminderen. ‘Deze maatregelen hebben al zichtbaar effect, zoals de minder frequente bezoekjes van de Boeing 747-400’, aldus de Limburgse luchthaven.
Boeing 747
Per 1 april verhoogde de luchthaven tarieven voor de meest vervuilende en lawaaiige toestellen. Hierbij volgt Maastricht Aachen Airport de indeling die Schiphol hanteert in 7 categorieën. Een van de toestellen waar veel klachten over binnen kwamen was de Boeing 747-400. ‘Onder andere van Skygates en Kalitta Air. Sinds april is het aantal vluchten van deze maatschappijen zichtbaar afgenomen. De vluchten van Skygates naar Siberië worden momenteel uitgevoerd vanaf een luchthaven in Duitsland’, aldus het airport.
Baangebruik
‘Sinds april is echter ook het toegestane baangebruik teruggebracht van 2.750 meter naar 2.500 meter. Dit is een belangrijke factor in het besluit van Skygates om de vluchten naar Siberië vanaf Maastricht voorlopig te annuleren’, aldus de luchthaven.
Corendon
Een andere ontwikkeling in het verminderen van de omgevingsoverlast is de ‘optimalisatie van het vluchtschema van Corendon.’ Vorig jaar vertrokken er namelijk 51 vliegtuigen tussen 23:00 uur en middernacht. Volgens de luchthaven zijn dat er tot 16 juli van dit jaar nog maar vijftien geweest, terwijl het aantal passagiersvluchten verdubbeld is.
Boete
Vorige maand dreigde er nog een boete voor het Limburgse vliegveld voor het toelaten van een vlucht na de afgesproken avondklok. Dat bleek uit de Handhavingsrapportage Maastricht Aachen Airport 2018 van de ILT.