Wat vorige week nog speculaties waren, is sinds maandag bevestigd; Alitalia heeft in het infrastructuurbedrijf Atlantia een nieuwe investeerder gevonden, zo meldt de Italiaanse Spoorwegen, een van de investeerders in de verlieslijdende maatschappij.
Redders
Atlantia is, samen met de Italiaanse spoorwegen, Delta Air Lines en het Italiaanse Ministerie van Financiën, één van de redders die Alitalia in de lucht houden. Hoe de verhoudingen tussen de vier partijen liggen is niet publiekelijk bekend. Volgens de Italiaanse vice-premier en minister van Economische zaken Luigi Di Maio, is de komst van Atlantia niet dé redding voor de maatschappij. Er moet volgens hem eerst een ‘behoorlijk bedrijfsplan’ komen.
Bedrijfsplan
Dat bedrijfsplan dat de maatschappij zou moeten redden, zou zo’n duizend banen op tocht zetten volgens de Italiaanse krant La Repubblica die het plan heeft kunnen inzien. Los van het reddingsplan voor de maatschappij is de Europese Commissie met een onderzoek bezig naar ontvangen staatssteun.
Onderzoek
Sinds april vorig jaar is de Europese Commissie bezig met een onderzoek naar de staatssteun die Alitalia heeft ontvangen. Altitalia ontving 900 miljoen euro aan leningen van de Italiaanse overheid om de luchtvaartmaatschappij draaiende te houden. Sinds mei 2017 staat het bedrijf onder curatele, nadat een reddingsplan voor de maatschappij door de werknemers op 24 april van dat jaar werd weggestemd. De Italiaanse overheid stelde in eerste instantie 600 miljoen euro beschikbaar om het bedrijf draaiende te houden voordat het verkocht kon worden. In oktober 2017 werd er nog 300 miljoen euro extra in Alitalia gepompt.