‘Een lichte krimp van de luchtvaart hoeft geen nadelige gevolgen te hebben voor onze economie’, zo blijkt uit een onderzoek van Natuur & Milieu, uitgevoerd door CE Delft.
Onderzoek
Het onderzoek dat Natuur & Milieu liet uitvoeren kijkt naar ‘vijf beweringen over het economisch belang van de luchtvaart, die door de luchtvaartsector en minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat gebruikt worden om de groei van Schiphol te verantwoorden.’ Uit het onderzoek komt naar voren dat die argumenten ongegrond zijn.
Argumenten
Zo zouden ‘capaciteitsrestricties op Schiphol het netwerk ineen laten storten en van Schiphol geen hub-luchthaven meer maken.’ Volgens het onderzoek is daar geen empirisch bewijs voor. Claims dat de luchtvaart een ‘grote economische toegevoegde waarde in werkgelegenheid en een bijdrage aan het bruto binnenlands product’ zou hebben, is volgens het onderzoek ‘veelal gebaseerd op overschattingen’ en ‘worden de claims vaak groter voorgesteld dan ze daadwerkelijk zijn.’
Vestigingsklimaat
Daarnaast kijkt het onderzoek ook naar het argument dat de groei van Schiphol goed zou zijn voor het Nederlandse vestigingsklimaat voor buitenlandse bedrijven. Het onderzoek onderschrijft dat connectiviteit en bereikbaarheid van een regio een vestigingsfactor is, maar acht het niet bewezen dat die connectiviteit de belangrijkste factor is om een bedrijf te vestigen.
Vliegtaks
Ook wordt er ingegaan op de vliegtaks en of het klopt dat als de Nederlandse luchtvaart niet groeit, de luchtvaart in andere, minder duurzame landen, dat wel doet. Daar hangt de uitstoot van CO2 mee samen, die in de afgelopen vijf jaar flink is gestegen in de Nederlandse luchtvaart.
KLM
KLM meldt ‘in het algemeen de conclusies van het CE rapport, in opdracht uitgevoerd van Natuur en Milieu, volstrekt niet te delen. Op de belangrijkste conclusies ontbreekt bewijsvoering of onderbouwing. En daar waar de conclusies evident zouden moeten zijn, beperkt het rapport zich tot het vaststellen van ‘een verband’. Een gemiste kans dat er niet een breder gesprek met betrokken partijen heeft plaats gevonden om zo te komen tot een minder eenzijdig en meer onderbouwd rapport.’
Discussie
Al jaren wordt de discussie gevoerd of Schiphol en de Nederlandse luchtvaartindustrie moet groeien. Nu minister van Nieuwenhuizen bekend heeft gemaakt dat Schiphol in de jaren na 2020 tot maximaal 540.000 vluchten mag groeien, laait die discussie weer fel op.