BelgiëNieuwsProfessionalVeiligheid

België kijkt naar toekomstige luchtruimverdeling

De Belgische luchtverkeersleiding Skeyes, de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer, Defensie en Eurocontrol kijken samen naar de toekomstige verdeling van het luchtruim, zo meldt Skeyes.

Belgian Airspace Vision 2030

Belgian Airspace Vision 2030 is de naam van de gezamenlijke visie die de vier bovengenoemde instanties uitwerken, om tegen het jaar 2030 één geheel van het Belgisch luchtruim te vormen. ‘Efficiëntere inzet van het luchtruim verzekert voldoende capaciteit voor alle gebruikers met een minimum aan beperkingen. Zo’n luchtruimstructuur – en het beheer ervan – sluiten perfect aan bij de Single European Sky die op Europees niveau wordt nagestreefd’, aldus Skeyes.

Integratie

Volgens de Belgische luchtverkeersleiding is coördinatie tussen skeyes, de militaire luchtverkeersleiding en EUROCONTROL MUAC cruciaal. ‘De integratie van de civiele en de militaire luchtverkeersleiding is al volop aan de gang. Tegen eind dit jaar nemen de medewerkers van Defensie hun intrek op de site van skeyes in Steenokkerzeel. Op technisch vlak onderzoeken de drie partners of het mogelijk is voor 2030 met een geïntegreerd systeem voor luchtverkeersleiding te werken zodat ze het beheer en de veiligheid van het luchtverkeer op dezelfde manier verzekeren.’ Op dit moment werkt elke instantie nog met zijn eigen systeem.

capaciteit

Een van de redenen voor de samenwerking is het optimaal gebruiken van de capaciteit van het Belgische luchtruim. Door de drukte in de lucht van commercieel, militair en recreatief verkeer, plus de ligging van grote luchthavens in de buurlanden, is het luchtruim boven België complex. De instanties beheren ieder een gedeelte van het luchtruim, waardoor in de huidige situatie niet het volledige luchtruim wordt benut.

©Skeyes

Beheer

Johan Decuyper, ceo van skeyes: ‘de luchtvaartsector is de tweede economische pijler van ons land. Er is internationaal enorme concurrentie op alle domeinen van de luchtvaart, ook voor luchtverkeersleiding en voor luchtruimbeheer. Samen met de partners willen we het Belgische luchtruim aantrekkelijk houden en het beheer ervan in eigen land houden. De Air Space Vision 2030 vergroot de capaciteit van ons luchtruim en verzekert de vlotheid en veiligheid van het luchtverkeer. Een gezamenlijke visie en de gecoördineerde uitwerking ervan geven ons een voorsprong in de internationale wedloop om luchtruim.’

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button