De Europese luchtvaartautoriteit EASA heeft een mogelijk probleem bij de Airbus A321neo gevonden, waardoor het toestel een overmatige hellingshoek of neusstand (pitch) kan hebben.
Helling
Die overmatige pitch bij de A321neo kan volgens de EASA voorkomen onder ‘bepaalde omstandigheden en gedurende specifieke manoeuvres.’ In die gevallen zou dat kunnen leiden tot ‘verminderde controle over het vliegtuig.’ Airbus introduceert een tijdelijke revisie van zijn A321neo-handleidingen die zou moeten voorkomen dat het vliegtuig overmatige pitch bereikt. Het is nog niet duidelijk of de Airbus-toestellen een update of aanpassing moeten ondergaan.
MAX
Dit gevonden probleem is in zeker zin hetzelfde als bij de Boeing 737 MAX, wat de Amerikaanse vliegtuigbouwer heeft doen besluiten het MCAS-systeem aan te passen. Dat systeem zorgt ervoor dat de neus van het toestel weer naar beneden wordt geduwd als het vliegtuig in een overmatige pitch terecht komt. Er zijn twee 737 MAX toestellen neergestort, hoogstwaarschijnlijk door problemen met dit systeem.