Frequente reizigerNieuwsNL nieuwsSchiphol Airport

Extra maatregelen op Schiphol tegen hitte

De hoge temperaturen zorgen ervoor dat er op Schiphol extra maatregelen genomen worden, zodat alle operaties gewoon door kunnen gaan.

Sproeien

Door de zon kunnen de banen op Schiphol temperaturen van 45 tot 50 graden bereiken. De temperatuur wordt in real-time gemonitord door middel van sensoren in het wegdek. ‘Om te voorkomen dat het asfalt door de hitte zacht wordt en de zware vliegtuigen het asfalt vervormen, besproeien we de banen met water. De focus ligt daarbij op de zogenaamde ‘hotspots’ waar de vliegtuigen een bocht maken. De start- en landingsbanen op Schiphol hoeven niet gesproeid te worden. Op de start- en landingsbanen zijn namelijk geen ‘hotspots’ waar vliegtuigen een draai maken. Daarom is er geen kans op vervorming van het asfalt op de baan’, aldus de luchthaven.

Sproeiwagens

Het besproeien van de taxibanen doen we met waterwagens. Deze wagens worden normaal gebruikt door onze ijsberen uit de winteroperatie om met dooi-middel te sproeien. Normaal staan ze zomers in de garage, maar nu vullen we ze voor de hitte met water. We willen op veel plekken tegelijkertijd aan de slag, daarom gebruiken we ook een sproeiwagen die je normaal in de landbouw ziet. Die krijgen we via onze aannemer. De taxiënde vliegtuigen ondervinden geen hinder van de sproeiwagens, die rijden in dezelfde richting als de vliegtuigen mee.

Terminal

Het kan volgens de luchthaven in de terminal ook warmer zijn dan normaal, ondanks het plaatsen van mobiele airco’s en het zoveel mogelijk dichthouden van deuren. Ook de zonnewering blijft naar beneden en wordt er ‘s nachts ook gekoeld om zo de volgende dag al verkoeling te bieden.

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button