Schiphol is getroffen door een storing in het brandstoftoevoersysteem, waardoor vliegtuigen niet kunnen tanken, zo meldt de Amsterdamse luchthaven. Inmiddels draait het systeem weer volledig.
Opgelost
Het systeem van Aircraft Fuel Supply dat brandstoftoevoer naar vliegtuigen regelt draait weer volledig. De eerste vluchten zijn getankt en vertrokken, het vluchtschema wordt geleidelijk hervat. Geannuleerde vluchten zullen niet vertrekken.
Storing
Er was een storing in het systeem van Aircraft Fuel Supply, een extern bedrijf dat de brandstoftoevoer naar vliegtuigen regelt. Vliegtuigen op Schiphol konden niet getankt worden, waardoor vertragingen zijn ontstaan. Om 21:15 uur meldt Schiphol dat ‘het systeem van Aircraft Fuel Supply dat brandstoftoevoer naar vliegtuigen regelt momenteel voorzichtig en geleidelijk opstart.’
Annuleringen
Schiphol meldt dat er inmiddels ‘bijna 180 vluchten geannuleerd zijn door diverse luchtvaartmaatschappijen.’ Ook KLM laat weten dat er door de storing vertragingen zijn ontstaan en ‘een groot aantal van de vluchten met Europese bestemmingen zijn geannuleerd.’ Ook zijn er enkele intercontinentale vluchten geschrapt. ‘De verwachting is dat de operatie morgen (donderdag 25 juli) gefaseerd opgestart kan worden. Dit betekent dat er dan mogelijk eveneens een aantal vluchten wordt geannuleerd’, aldus KLM.
Leidingen
De luchthaven heeft een systeem van ondergrondse pijpleidingen voor de invoer van brandstof naar de vliegtuigen. De kerosine komt vanuit een centrale opslagplaats; grote tanks aan de rand van de luchthaven.
Wagens
Er staan zo’n 70 vliegtuigen te wachten op brandstof. Af en toe vertrekt er een toestel. Er rijden sinds een uur of vier in de middag een aantal brandstofwagens rond die toestellen bevoorraden. Het is met name KLM die toestellen zo toch wegkrijgt.
Drukte
De drukte in de terminal valt mee, meldt een redacteur van Up ter plaatse. “Alleen bij de ingang van de bagagekelder staat een lange rij.” De luchthaven zet veldbedjes klaar. Er zijn inmiddels zo’n 180 vluchten geannuleerd. De aankomende vluchten zijn beperkt tot een derde van de normale capaciteit.
Hitte
Of de storing door de hitte komt, of dat een andere reden de oorzaak van het euvel is, is ook niet bekend. Schiphol neemt verschillende maatregelen tegen de hitte, waaronder het sproeien van de taxibanen. De luchthaven raadt reizigers aan de actuele vluchtinformatie in de gaten te houden.
Vergoeding
Passagiers hebben geen recht op compensatie, omdat het buitengewone omstandigheden betreft. Dat stelt claimbureau AirHelp. Wel moeten maatschappijen zorgen dat passagiers zo snek mogelijk op hun plaats van bestemming komen. Bovendien hebben ze -bij vertraging van 2 uur of langer- recht op eten en drinken op de luchthaven.