Boeing legt de productie van de 737 MAX wellicht helemaal stil, als het toestel nog veel langer aan de grond moet blijven. Dat schrijven diverse media op basis van een toelichting op de kwartaalcijfers Boeing.
Recordverlies
De Amerikaanse vliegtuigbouwer maakte woensdag een recordverlies over het tweede kwartaal bekend, veroorzaakt door de problemen met de Boeing 737 MAX. Het type waarvan twee toestellen kort na elkaar neerstortten.
Update
Sinds een tweede 737 MAX in een periode van een paar maanden tijd in maart neerstortte, wordt het toestel wereldwijd aan de grond gehouden. Boeing werkt aan een update van het softwaresysteem, nieuwe trainingsprogramma’s voor piloten en aan het oplossen van een additioneel probleem dat later aan het licht kwam.
Productie
Het toestel staat nu al veel langer aan de grond dan aanvankelijk werd gedacht. Als dit nog langer duurt, overweegt Boeing de productie helemaal stil te leggen, zo laat het bedrijf nu weten. Eerder werd de productie al teruggeschroefd. Evengoed zei topman Dennis Muilenberg nog te verwachten dat de 737 MAX in oktober weer kan vliegen.
Onderdelen
De productie van het geplaagde toestel werd eerder teruggebracht van 52 naar 42 vliegtuigen per maand. Als gevolg daarvan, moet Boeing meer betalen voor de onderdelen, omdat ze minder volumekorting krijgen. Doordat de toestellen niet geleverd mogen worden, krijgt Boeing ook minder geld binnen.
747
Als Boeing besluit tot het volledig -tijdelijk- staken van de productie, dan zou het voor het eerst zijn sinds 1997 dat een productielijn wordt stilgelegd. Dat gebeurde toen voor een periode van twintig dagen bij de fabricage van de Boeing 747. Er was destijds zoveel vraag naar het toestel dat niet voldoende onderdelen voorhanden waren.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!