Na twee dagen van chaos, is het vrijdag weer business as usual op luchthaven Schiphol. Dat zegt een woordvoerder van de luchthaven desgevraagd.
Passagiers
De storing in de brandstofvoorziening woensdag aan het begin van de middag, leidde tot twee dagen van annuleringen, vertragingen en vele duizenden gedupeerde passagiers.
Storing
“De operatie is vrijdag goed opgestart, alles is weer normaal. Het is een regulier, maar drukke zomerdag.” De situatie op de luchthaven is volgens de woordvoerder sinds donderdagmiddag ‘genormaliseerd’. Over hoe de onderbreking in de brandstofvoorziening kon ontstaan en zo lang kon duren, is nog ‘veel onduidelijk’.
Onderzoek
Schiphol laat daar onafhankelijk onderzoek naar doen. Tot dusver is wel duidelijk dat een storing plaatsvond ‘in het voedingssysteem’ van Aircraft Fuel Supply, dat de kerosine op Schiphol levert. Door de stroomstoring schakelde het hele systeem zichzelf uit, conform het protocol.
KLM
KLM zag zich genoodzaakt woensdag en donderdag in totaal 250 vluchten te annuleren. Ook andere maatschappijen moesten schrappen in het schema en reizigers omboeken. Alhoewel de chaos woensdag het grootst was, ebde de effecten van de storing ook donderdag nog na.
EasyJet
Schiphol had uit voorzorg ook voor de nacht van donderdag op vrijdag nog een paar honderd veldbedjes klaarstaan voor als reizigers noodgedwongen op de luchthaven moesten overnachten. “Zo’n vijftig bedjes zijn gebruikt”, zegt de woordvoerder. “Maar dat stond los van de storing. EasyJet moest twee vluchten annuleren in verband met slecht weer in het VK.”
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

