De derde Comac C919, 103 genoemd, is de nieuwste, maar zeker niet de laatste C919 die gaat meedoen aan de testvluchten. Comac wil met in totaal zes toestellen 4200 uur vliegen om de CAAC (Civil Aviation Authority China) certificering voor het type te ontvangen. De overige drie vliegtuigen worden nog gebouwd.
Tests
Voordat de derde C919 aan de testvluchten begint, wordt het toestel lichtelijk gemodificeerd. Met toestel 103 zullen onder andere de flutter en snelheids kalibratie vluchten worden uitgevoerd. Toestel 103 is gisteren naar Xi’an gevlogen vanwaar het de komende maanden testvluchten zal uitvoeren.
ARJ21
Het eerste Chinese passagiersvliegtuig, de Comac ARJ21, had 5000 testvlucht-uren achter de rug voordat het de benodigde certificering ontving van de Chinese luchtvaart autoriteit. Terwijl de ARJ21 geen FAA (Federal Aviation Administration) certificering heeft, moet de C919 deze wel behalen. Zonder FAA certificering zal het toestel geen internationaal succes kunnen worden, maar enkel in China gebruikt kunnen worden, zoals de ARJ21.