Scandinavian Airlines System, de enige Europese maatschappij die met de 737-600 vliegt stuurt deze eind 2019 met pensioen. Wanneer de -600 de vloot verlaten heeft zullen de andere 737’s volgen. Als alles volgens plan gaat heeft SAS in 2023 alle 737’s vervangen met de A320neo.
Zeldzaam
SAS heeft nog slechts zes 737-600’s in de vloot. De overgebleven toestellen worden voornamelijk ingezet op routes binnen Scandinavië, maar zijn zo nu en dan ook nog te zien op Schiphol. Naast SAS vliegt het Canadese Westjet met 13 exemplaren, het Tunesische Tunisair met 7 exemplaren en het Algerijnse Air Algérie heeft nog 5 van de toestellen. Zowel Westjet, Tunisair als Air Algérie hebben geen plannen om het vliegtuig op korte termijn uit te faseren.
Zweden
De 737-600 is het antwoord van Boeing geweest op de Airbus A318, beide toestellen zijn echter geen groot succes geworden. Door het beperkte succes is de -600 de enige 737NG waarvoor geen winglet upgrade beschikbaar was. Terwijl de meeste maatschappijen kozen voor een grotere variant van de 737 was de -600, dankzij het grote vermogen wat dit toestel kon leveren ten opzichte van het gewicht, zeer geschikt voor vluchten van en naar kleine vliegvelden in Scandinavië.
Schiphol
De 737-600 komt de laatste maanden steeds minder vaak op Schiphol, aangezien de overgebleven toestellen een volledige economy cabine hebben. Wanneer SAS de 737-600 heeft uitgefaseerd is de kans erg klein dat er nog eentje op Schiphol zal komen.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

