Eurowings moet winstgevend worden. Tot 2022 staan er daarom grote veranderingen op stapel. De low-costmaatschappij van de Lufthansa groep moet veel minder complex worden. In de vloot is op termijn nog slechts één toesteltype. De structuur wordt veel minder complex. De focus wordt verschoven naar de kernmarkten. Uiteindelijk leidt dit tot een kostenniveau vergeleken met andere LCC’s.
Complex
“Door de snelle groei is de structuur veel te complex geworden”, zegt ceo van de lage(re) kosten maatschappij van Lufthansa, Thorsten Dirks. De uitbreiding op Dusseldorf, Tegel en Hamburg; de expansie van de long-haul en de integratie van airberlin hebben voor de complexe structuur gezorgd. Eurowings gaat rigoureus op de schop.
Long-haul
Er wordt een dikke streep onder de long-haul operatie getrokken. Over minder dan twee jaar is dat afgelopen. Dat betekent dat de integratie met Brussels Airlines niet door gaat. De focus gaat volledig naar de point-to-point short-haul operatie.
Gesloten
Er zullen meer routes en bases worden gesloten. Welke van de huidige 442 routes en 13 bases is nog niet duidelijk; daar wordt nu naar gekeken. Wel is duidelijk dat Eurowings de positie verder wil verstevigen op Dusseldorf, Stuttgart, Keulen en Hamburg; de core markets. “Daar hebben we de goede slots en de juiste schema’s”, aldus Dirks.
Simpeler
In 2018 had Eurowings nog vier AOC’s in Duitsland. Eind 2019 moeten dat er twee zijn en daarna wil de maatschappij terug naar één. Dat biedt veel voordelen. “De complexiteit neemt af”, zegt de ceo. “Nu kunnen we toestellen en crews niet makkelijk inzetten op verschillende AOC’s. Dat kost ons veel geld.” Als de maatschappij nog één AOC heeft hoeft er bijvoorbeeld minder crew en toestellen stand-by te staan. De inzet en productiviteit kan dan omhoog. Dat bespaart snel zo’n 5 procent kosten.
Vloot
Nog eens 5 procent kostenreductie moet komen van het harmoniseren en moderniseren van de vloot. Van de huidige 139 toestellen zullen er 10 tot 20 procent de vloot verlaten. De Dash8-turboprops zijn begin 2021 verleden tijd. Ook van de gehuurde narrow-body’s en de oudste A320’s wil de maatschappij af. Vanaf 2021 komen er nieuwe A320neo’s in de vloot.
Meer capaciteit
Het gemiddeld aantal stoelen per toestel zal gestegen zijn. Ook vliegt een toestel 10 tot 15 procent meer, waardoor de capaciteit gestegen zal zijn; ondanks het lagere aantal vliegtuigen.
Kosten
Tenslotte moeten de overheadkosten omlaag. Alles bij elkaar moet zorgen voor een 15 procent lager kostenniveau per gevlogen kilometer. Dan zou het vergelijkbaar moeten zijn met andere LCC’s. Ultra-low cost maatschappijen hebben overigens nog lagere kosten.