De Lufthansa groep vermindert de complexiteit van de vloot aanzienlijk de komende jaren. Flexibiliteit en kosten zijn daarbij de toverwoorden. Toestellen leasen past daar niet in.
Long-haul
Momenteel vliegt de Lufthansa groep (Lufthansa, Swiss, Austrian, Brussels en Eurowings) met dertien verschillende type long-haul toestellen. Daarvan moeten er zeven in 2025 uitgefaseerd zijn. De types die zullen verdwijnen zijn de 747-400, 777-200, A340-600, A340-300, A330-200 en MD-11F. Dan blijven over de A380, 747-8, 777-300, A350-900, A330-300 en 777F.
Kosten
Nieuwe toesteltypes die Lufthansa zal ontvangen zijn de 777-9 en 787-9. In totaal vliegen de maatschappijen van de groep dan met acht types rond, een aanzienlijke vermindering ten opzichte van de huidige situatie. Door de versimpeling gaan de kosten voor crewtraining, onderhoud en de operatie omlaag.
Flexibiliteit
De groep richt zich op de wat kleinere toestellen. Zo worden de maatschappijen flexibeler en wordt het makkelijke capaciteit te schuiven tussen de hubs. De bestelling van veertig toestellen (A350’s en 787’s) begin dit jaar past hierin. Topman Carsten Spohr zei eerder dat Frankfurt airport tegen de grenzen begint aan te lopen. Kleinere long-haul-toestellen zijn makkelijk in te zetten vanuit München, Wenen en Zurich. Ook zijn nieuwe routes makkelijker te openen als de vloot uit wat meer kleinere toestellen bestaat.
Druk
Doordat de maatschappij makkelijker kan schuiven kan nu ook makkelijker druk worden gezet op vliegvelden. Bijvoorbeeld om lagere landingsgelden voor elkaar te krijgen. De verschuiving van A380’s van Frankfurt naar München is hier een voorbeeld van.
Short-haul
Een grote verandering is er voor de A320’s die de verschillende Lufthansa-maatschappijen in de vloot hebben. Tot voor kort waren er maar liefst 28 verschillende subtypes van de A320. Dit kwam door bijvoorbeeld verschillende configuraties en motoren. Er wordt rigoureus gestandaardiseerd: er komt één single family type. Alle nieuwe toestellen hebben een gemeenschappelijke configuratie, ongeacht de maatschappij. De toestellen die nu in de vloot zijn en voorlopig blijven worden omgebouwd.
Uitwisselbaar
De toestellen worden zo makkelijk uitwisselbaar, ook tussen verschillende maatschappijen. Ze kunnen worden ingezet waar ze het meest opleveren. In de toekomst zal dat dan ook veel meer gebeuren.
Meer toestellen
De vloot bestond in 2018 uit 763 toestellen. in 2023 zijn er 32 meer dan nu, in totaal bijna 800. Er komen in die periode 234 nieuwe vliegtuigen en 202 worden er uitgefaseerd. Dat kost de groep per jaar 3,5 miljard euro. Doordat nieuwe toestellen minder brandstof gebruiken, kan Lufthansa CO2-neutraal groeien.
Lease
De huidige toestellen zijn voor 94 procent in eigendom. Waar veel andere maatschappijen veel geleasde toestellen hebben, is dit niks voor de Duitsers. Kopen is simpelweg goedkoper. Lufthansa leent geld goedkoper dan een leasecontract zou kosten. Ook zorgt het voor flexibiliteit in capaciteit. Toestellen die aan het eind van hun (economische) levensduur zijn, kunnen wat eerder of wat later uitgefaseerd worden. Al naar gelang de behoefte aan meer of minder capaciteit.
Duur
De financiële topman Ulrik Svensson zegt erover: “Door te leasen kunnen we makkelijk onze cash flow versterken, maar op lange termijn is het juist een dure optie.” Lease wordt bij de Lufthansa groep ook de komende jaren alleen gebruikt als er een tijdelijk (capaciteits-) gat moet worden opgevuld.