Air France vervangt de tien A380’s in de vloot voor maximaal negen nieuwe, zuinigere toestellen. Dat laat Air France-KLM weten in de presentatie aan analisten, bij de publicatie van de halfjaarcijfers.
A220
Een dag voor publicatie van de cijfers, maakte het moederbedrijf van Air France en KLM bekend dat Air France de vloot de komende jaren vernieuwt. De maatschappij heeft A220’s besteld en neemt afscheid van de jumbojet.
A380
Al enige tijd werd erover gespeculeerd dat Air France afscheid zou willen nemen van de verouderde en niet zuinige A380’s. Eerder al zei Air France de lease van een aantal van de A380’s in de vloot niet te verlengen, waardoor het aantal zou worden verkleind van tien naar zeven.
787
“De tien Airbus A380’s worden vervangen door niet meer dan negen nieuwe generatie vliegtuigen”, laat het bedrijf weten in de analistenpresentatie. En noemt daarbij specifiek de A330neo, A350 èn de Boeing 787 Dreamliner als kanshebbers. Hoe dan ook wordt de capaciteit door de vervanging dus verminderd.
Stoelen
Deze toestellen zijn allemaal een stuk zuiniger dan de A380 ‘en winstgevender’. Ook verschaffen ze Air France meer flexibiliteit in het netwerk, stelt het moederbedrijf. Doordat ze minder stoelen hebben en lagere operationele kosten kan Air France zich beter positioneren in het premium segment en een afnemende vraag beter het hoofd bieden.
Afschrijving
Verder laat Air France-KLM weten dat de A380’s voor het eind van 2022 moeten zijn uitgefaseerd en dat de extra afschrijvingskosten over de hele periode zo’n 400 miljoen euro bedragen.