Als gevolg van de uitgestelde levering van de Boeing 737 MAX, staan honderden banen bij de Ierse prijsvechter Ryanair op de tocht. Dat zegt topman Michael O’Leary in een videoboodschap aan het personeel.
Banen
Doordat Ryanair in de zomer van 2020 geen 58 Boeing 737 MAX-toestellen in de vloot heeft, staan in totaal zo’n 1.500 banen op tocht. O’Leary zei in een videoboodschap in de marge van de presentatie van de kwartaalcijfers, dat de low-cost maatschappij een overschot heeft van vijfhonderd piloten en vierhonderd cabinemedewerkers. Volgende zomer zou dat aantal verder oplopen.
737 MAX
Ryanair verwacht ‘op zijn vroegst’ de eerste MAX in januari te ontvangen. Door de problemen met de MAX verwacht Ryanair komend jaar dertig MAX-toestellen te ontvangen in plaats van de eerder voorziene 58 vliegtuigen. Tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers zei O’Leary dat Boeing ‘haar shit op orde moet krijgen.’ Hij zegt dat het ook zomaar zou kunnen dat ze twintig, tien of helemaal geen MAX geleverd krijgen begin volgend jaar.
Salaris
Daarnaast meldt The Guardian dat O’Leary de komende vijf jaar, als ceo van de maatschappij, 500.000 euro per jaar zal verdienen, in tegenstelling tot het huidige salaris van één miljoen euro. Ook zou hij niet meer in de aandelenbeloningsregeling zitten die hem vorig jaar nog zo’n 1,5 miljoen opleverde. Als het O’Leary lukt om bepaalde doelstellingen te halen ontvangt hij wel tien miljoen aandelen, die op dit moment zo’n 100 miljoen euro waard zijn.
Doelstellingen
Die doelstellingen zijn het behalen van een jaarlijkse nettowinst van meer dan twee miljard euro, of het behalen van een hogere waardering van de aandelen. De waarde van een aandeel moet ergens in de komende vijf jaar, voor een periode van minimaal 28 dagen, een waarde van meer dan 21 euro bedragen. Op dit moment is een aandeel van Ryanair 9,67 euro waard.
Aandeelhouder
Michael O’Leary is op dit moment de vijfde grootste aandeelhouder van Ryanair, met 3,9 procent van de aandelen in zijn bezit.