Het operationele resultaat van KLM is over de eerste zes maanden van het jaar zo goed als gehalveerd ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. KLM wijt dat aan een combinatie van factoren.
Air France
Air France leed over het eerste halfjaar nog wel verlies, maar zag het resultaat wel verbeteren ten opzichte van een jaar eerder. Daar moet bij aangetekend worden dat het resultaat toen negatief werd beïnvloed door stakingen.
Brandstof
Zowel in het eerste als tweede kwartaal van dit jaar had KLM last van hogere brandstofkosten, druk op de inkomsten per eenheid, dalend vrachtvervoer en een stijging van de operationele kosten. Zo laat KLM weten bij de presentatie van de cijfers van Air France-KLM over het tweede kwartaal cq eerste halfjaar van 2019.
Resultaat
Over het tweede kwartaal behaalde Air France een operationeel resultaat van 143 miljoen euro, over het eerste halfjaar 113 miljoen euro negatief. KLM behaalde over de maanden april, mei en juni een resultaat van 258 miljoen en over de eerste zes maanden van 2019 van 202 miljoen. Een jaar geleden lag dat 186 miljoen euro hoger.
Schiphol
“Over het eerste halfjaar van 2019 halveerde het operationeel resultaat”, verklaart KLM-topman Pieter Elbers in een toelichting. “Daarnaast hebben het gebrek aan groeiruimte in Nederland en de verschillende operationele verstoringen op Schiphol en in het luchtruim een negatief effect op de resultaten.”
100ste
Elbers wijst op de noodzaak om de ingezette koers -van kosten besparen enerzijds en investeren anderzijds- door te zetten. “Zo blijven we ook op onze 100ste verjaardag, voor onze klanten en medewerkers, gezond en fit.”
Europa
Bestuursvoorzitter Ben Smith van Air France-KLM spreekt van een ‘robuust’ tweede kwartaal voor de onderneming. Ook hij stelt dat de ingeslagen weg van kostenbesparing moet worden doorgezet om robuust te kunnen blijven in het competitieve Europa. Smith refereert aan de ‘belangrijke beslissingen’ die zijn genomen met betrekking tot de vlootvernieuwing.
A380
Air France-KLM kondigde dinsdag aan dat minstens zestig A220’s worden besteld voor vlootvernieuwing bij Air France, ter vervanging van de A318’s en A319’s. Bovendien neemt Air France afscheid van de A380. “Om die te vervangen voor moderne en zuinigere toestellen.” De besluiten over de vloot moeten bijdragen aan een ‘meer milieuverantwoorde operatie’.
Transavia
Over de eerste zes maanden van het jaar voerde Air France-KLM de overall capaciteit met 3,2 procent op; in het tweede kwartaal met 3,9 procent. De groei zat vooral op Zuid-Amerika (7,8 procent), de North Atlantic (6,7 procent) en Azië (4 procent). De aangekondigde capaciteitsuitbreiding van Transavia Frankrijk is iets neerwaarts bijgesteld.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

