Nu de piloten van Air France definitief hebben ingestemd met uitbreiding van Transavia Frankrijk en het vertrouwen aan de Franse kant hersteld is, kan Air France-KLM meer agile zijn.Â
Interview
Dat zegt ceo Ben Smith van Air France-KLM in een interview met de Franse krant Le Figaro. Overigens is ‘agile’ het enige woord waar Smith letterlijk op geciteerd wordt in het hele artikel.
Vloot
Uit het gesprek dat de krant met de topman van het moederbedrijf van Air France en KLM had, komt duidelijk naar voren dat Smith content is met wat hij tot nu toe heeft bereikt. Hij is nog geen jaar de hoogste baas bij Air France-KLM. Air France kan nieuwe toestellen tegemoet zien en de piloten van Air France gaven definitief hun zegen aan een uitbreiding van de vloot van Transavia Frankrijk.
Groei
Volgens Le Figaro stemde 78 procent van de piloten voor. Eerder was een plafond van maximaal veertig toestellen voor Transavia Frankrijk afgesproken. In mei stemden de Franse piloten al in met een motie die het mogelijk maakte om opnieuw te onderhandelen over het plafond van veertig vliegtuigen. Waarmee de deur voor groei feitelijk al op een grote kier werd gezet.Â
Stakingen
De wens van het moederbedrijf om de Franse tak van Transavia verder te laten groeien, leidde eerder tot kostbare stakingen en verhardingen van de verhoudingen binnen de Franse tak van het bedrijf. Nu zijn de Franse piloten bij monde van de voorzitter van vakbond SNPL lovend over Transavia Frankrijk. De piloten hebben alle vertrouwen in de maatschappij, die het voortouw moet nemen bij de groei op de middellange afstand.
A380
Transavia Frankrijk moet vooral groeien in de grote steden in de provincie, waar ze nu nauwelijks aanwezig zijn. De piloten zijn ongetwijfeld ook blij met de aankondigde vlootvernieuwing bij Air France en het vervroegde afscheid van de verouderde A380. Uit alles blijkt dat Smith vol vertrouwen de toekomst tegemoet treedt, meer wendbaar dan tevoren.Â