Het tweede kwartaal stond bij de Canadese trein- en vliegtuigbouwer Bombardier in het teken van het aanstaande afscheid van de Q Series en de aangekondigde verkoop van de CRJ.
Aviation
Het bedrijf sloeg met de luchtvaarttak een nieuwe weg in en richt zich uitsluitend nog op het zakelijke segment. De overgebleven luchtvaartactiviteiten zijn ondergebracht in een nieuwe entiteit; Bombardier Aviation.
Q Series
De ‘transformatie’ loopt volgens het bedrijf voor op schema. Op 31 mei rondde Bombardier de verkoop van de Q Series af aan het eveneens Canadese De Havilland Aircraft of Canada. Dat leverde het bedrijf onder de streep dik 200 miljoen dollar op, zo meldt het bij de presentatie van de kwartaalcijfers.
Mitsubishi
In de loop van het kwartaal sloot Bombardier een definitieve overeenkomst met Mitsubishi Heavy Industries voor de verkoop van de CRJ. De productiefaciliteit in Mirabel, in Quebec, blijft in eigendom van Bombardier. De productie van (reserve)onderdelen loopt daar door en er wordt namens Mitsubishi gewerkt aan de assemblage van de toestellen die al in het orderboek stonden.
A220
“We verwachten de productie van de CRJ in de tweede helft van 2020 af te ronden”, aldus Bombardier. Dat is mede afhankelijk van het feit of alle autoriteiten de beoogde overname goedkeuren. Een jaar en een maand geleden werd de overname van een meerderheidsbelang van Airbus in de C Series – de A220- van Bombardier een feit.
Global
De focus van Bombardier in de luchtvaart ligt nu volledig op de business jet met het Global 7500-programma. Alle leveringen die voor dit jaar waren voorzien zitten volgens Bombardier in de laatste fase. Eerder rondde het toestel een succesvolle ‘first ever’ nonstopvlucht af van Londen City naar Los Angeles.