Ter vervanging van de huidige vloot van 21 Westland Sea Lynx Mk.88A-helikopters heeft Duitsland bekendgemaakt te kiezen voor de NH-90, zo meldt de Duitse Marine op haar website.
NH-90NFH
De Lynx-helikopters worden ingezet in de ‘Anti SubmarineWarfare’ (ASW) rol en zijn aan vervanging toe. Vanaf 2025 zal Duitsland de NH-90NFH (Nato Frigate Helicopter) ontvangen, ook in gebruik bij de Nederlandse Marine Luchtvaartdienst. De versie van de NFH die Duitsland zal ontvangen, zal het meest lijken op de ‘Caiman’ ASW variant die in gebruik is bij de Franse Marine.
Aantal
Joachim Rühle, vice-admiraal van de Bundeswehr en ook vice-chef van Defensie, heeft een aanbeveling gedaan om de NH-90 te selecteren. In 2020 zal zijn aanbeveling worden verwerkt tot een wetsvoorstel en worden gepresenteerd aan het Duitse parlement. Het aantal helikopters dat Duitsland zal aanschaffen is nog niet bekendgemaakt.
Sea Lion
Ook de Westland Sea King Mk.41 die door de Duitse Marineflieger in gebruik is, wordt vervangen. Duitsland heeft hiervoor al een order uitstaan voor achttien NH-90 Sea Lions. Deze NH-90’s zullen worden gebruikt voor ‘Search and Rescue’ (SAR)-taken en voor het vervoer van troepen.
Leonardo
De NH-90 Sea Lion helikopters worden geassembleerd in de fabriek van Airbus Helicopters in Donauworth. Airbus is samen met Fokker en Leonardo aandeelhouder in het NHI consortium. Leonardo produceert in het Verenigd Koninkrijk echter de AW-159 Wildcat en werd door het bedrijf beschouwd als de meest logische opvolger van de Duitse Lynx helikopters. Alhoewel Leonardo door de aanschaf van de Sea Lion wel wat inkomsten zal ontvangen, zou de keuze voor de AW-159 meer geld in het laatje hebben gebracht. Er staan momenteel geen orders uit voor de Wildcat.