De Autoriteit Consument en Markt (ACM) wijst de klachten van zes luchtvaartmaatschappijen over de tarieven en voorwaarden van Schiphol af, zo meldt de ACM.
Klachten
‘De luchtvaartmaatschappijen Transavia, easyJet, Ryanair, Norwegian, Corendon en TUI dienden klachten in tegen de tarieven en voorwaarden die Schiphol hanteert voor de periode 2019-2021. De klachten gaan over de manier waarop Schiphol haar consultatieprocedure heeft uitgevoerd en over de hoogte van de tarieven van Schiphol. Die tarieven zijn volgens de aanvragers om verschillende redenen onredelijk of discriminerend. Zo zouden de tarieven niet in verhouding staan tot de voorzieningen die worden geboden. Verder zou het verschil in bepaalde tarieven naar geluidsbelasting van vliegtuigen onredelijk zijn. Bovendien zouden de operationele kosten en het voorgenomen investeringsniveau van Schiphol onrealistisch hoog begroot zijn’, aldus de ACM.
Oordeel
Na uitgebreid onderzoek velt de ACM het oordeel dat de tarieven en voorwaarden niet in strijd zijn met de Wet luchtvaart. Het is niet de eerste keer dat het ACM klachten van airlines krijgt over de tarieven van Schiphol. In augustus vorig jaar oordeelde de ACM over dezelfde soort klachten van Ryanair over tarieven. Ook in die zaak oordeelde de ACM dat Ryanair het aan het verkeerde eind had, net zoals easyJet eerder dat jaar.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.