Nadat eind juli bekend werd dat er honderden banen op tocht staan bij Ryanair, staan ook bij Ryanair-dochter Laudamotion verschillende banen op het spel, zo meldt de Oostenrijkse krant Der Standard.
Inefficiënt
Der Standard heeft een brief kunnen inzien waarin staat dat Laudamotion-topman Adreas Gruber vertelt dat de crew van de Oostenrijkse maatschappij inefficiënt te werk gaat. Samen met lagere ticketprijzen en hogere brandstofkosten zorgt dit ervoor dat Laudamotion dit jaar rond de 50 miljoen euro verlies heeft gedraaid. Deze ‘zeer serieuze uitdagingen’ moeten volgens Gruber aangepakt worden, met dreiging van banenverlies.
Banen
Ryanair, die de Oostenrijkse maatschappij vorig jaar heeft gekocht, houdt Laudamotion financieel draaiende. De Ierse prijsvechter oefent druk uit op haar dochtermaatschappij om veranderingen door te voeren, waardoor de airline efficiënter zal werken. Zo wordt er naar een nieuwe roostersysteem voor de bemanning gekeken, maar als daarover voor 14 augustus geen overeenstemming in de ondernemingsraad is gevonden, kunnen er ‘maximaal 30 cockpitfuncties’ verloren gaan.
Ryanair
Bij moederbedrijf Ryanair staan er zo’n 1.500 banen op tocht. Dit komt doordat Boeing in 2020 de beloofde 58 Boeing 737-MAX toestellen niet aan de Ierse low-cost maatschappij kan leveren. Hierdoor heeft de maatschappij een overschot heeft van vijfhonderd piloten en vierhonderd cabinemedewerkers. Volgende zomer zou dat aantal verder oplopen.