De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing stelt de levering van haar ‘ultra-longe-range’ vliegtuig; de 777X, verder uit wegens problemen met de motor van het toestel, zo meldt Reuters op basis van uitspraken van een Boeing-woordvoerder.
Uitstel
De Boeing 777X, een vervanging van de huidige generatie triple sevens, zou in eerste instantie in juni al een eerste testvlucht maken, maar wegens problemen met de GE9X-motoren werd die testvlucht uitgesteld tot de herfst. Nu is deze testvlucht verschoven naar een nog niet vastgestelde datum in 2020.
Ontwikkelingen
Volgens Boeing-woordvoerder Paul Bergman heeft de vliegtuigbouwer gekeken naar ‘de ontwikkeling van de productie en naar de behoeften van de 777X-klanten, en hebben daarop besloten het productieschema aan te passen. Die aanpassing van het productieschema zal ervoor zorgen dat onze klanten, waaronder Qantas, de 777X naadloos aan hun vloot kunnen toevoegen.’
Qantas
De Australische maatschappij Qantas had gehoopt haar eerste Boeing 777-8 in 2022 in ontvangst te kunnen nemen, en ‘s werelds langste directe commerciële vlucht (17.000 kilometer) tussen Sydney en Londen in 2023 te lanceren. Deze plannen moeten nu voor onbepaalde tijd verschoven worden. Naast Qantas is Emirates de enige andere klant voor de 777-8. Lufthansa is de eerste Europese maatschappij die een 777X-model heeft bestelt, namelijk de 777-9.