Icelandair voert een onderzoek uit naar alternatieven voor de Boeing 737 MAX. Het aan de grond houden van het vliegtuigtype zorgt voor problemen in de operatie van de maatschappij. Er is onvoldoende capaciteit voor de langere termijn.
Zomer
Icelandair heeft vijf MAX 8’s en een MAX 9. Daarnaast staat er een bestelling uit voor drie 8’s en zes 9’s. Om het vliegtuigtekort in deze zomerperiode op te vullen zijn twee Boeing 767’s op wet-lease basis in gebruik genomen. Ook vliegt de airline tijdelijk met een extra Boeing 757 en twee Havilland Dash 8-400’s van Air Iceland Connect.
Vervangen
Een deel van de vloot zou vervangen worden door de nieuwe MAX-toestellen. Verder was de bestelling bedoeld als uitbreiding van de vloot voor bestemmingen waarop de inzet van beperkte capaciteit rendabel is en de 767 en 757 te groot zijn. Omdat het einde van de problemen met de 737 MAX nog niet in zicht is overweegt Icelandair drie opties.
Opties
Een van de scenarios is het behouden van de huidige vliegtuigen en het in stand houden van de MAX-bestelling. Optie twee betekent het sneller uitfaseren van de 757-200 vloot en de aanschaf van Airbus A321neo-toestellen. Als derde mogelijkheid wordt overwogen om de volledige Boeing-bestelling om te zetten in een Airbus-order.
Wereldwijd worden vliegtuigen van het type 737 MAX tot nader order aan de grond gehouden, naar aanleiding van twee grote ongevallen.