Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Verkeerstoren Schiphol komt er anders uit te zien

    15/05/2025

    Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

    15/05/2025

    KLM-toestel keert halverwege vlucht om 

    15/05/2025

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025

    Keert KLM terug naar Israël?

    14/05/2025
  • Achtergrond

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025

    De luchtoorlog boven Nederland: verhalen

    05/05/2025

    Oorlog inspireerde bekende KLM-vlieger

    04/05/2025
  • Editors’ choice

    Russische airline vervangt ervaren piloten door nieuwkomers

    15/05/2025

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025

    Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

    10/05/2025

    Brussels Airlines A330 slaat tussenstop compleet over

    10/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Vliegtuigen»Boeing»Vliegt de jetset binnenkort hybride? | Longread
Boeing

Vliegt de jetset binnenkort hybride? | Longread

Remco de WitDoor Remco de Wit18/08/2019Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Het zal nog wel even duren voordat elektrisch vliegen gemeengoed is geworden voor business jets en kleine regionale verkeersvliegtuigen. Batterijen zijn zwaar waardoor er voorlopig slechts weinig passagiers vervoerd kunnen worden en alleen over een korte afstand. Net als bij het wegvervoer lijkt hybride aandrijving een prima (tussen)oplossing. In Kirkland bij Seattle werkt(e) vliegtuigbouwer Zunum Aero aan een familie van fraai vormgegeven hybride vliegtuigen, waarvan de eerste telg volgend jaar het luchtruim moet kiezen. Of dit gehaald gaat worden is zeer de vraag, want dit jaar werd bekend dat er grote financiële problemen zijn.

Operator

Wie het logo van Zunum ziet begrijpt ook meteen de naam: kolibrie. Het woord ‘zunum’ is afkomstig uit de Maya-cultuur. Het is geen toeval dat Zunum vlakbij Seattle is gevestigd, want de startup wordt ondersteund door Boeing (HorizonX). Andere partners zijn de State of Washington Clean Energy Fund, luchtvaartmaatschappij JetBlue (Technology Ventures) en JetSuite. Deze operator van zakenvliegtuigen uit Dallas is launch customer met een order van 100 toestellen voor de hybride 6-12 zitter met een vliegbereik van 1.300 kilometer. Uitstoot en geluid moeten 80% lager liggen dan bij een conventionele business jet, terwijl het vliegen ook nog eens aanzienlijk goedkoper wordt met operationele kosten van 250 dollar per uur.

ZA10. Copyright Zunum Aero

Potentieel

De visie van Zunum Aero klinkt prachtig. Het bedrijf denkt dat er een grote markt is voor hybride bizjets en kleine vliegtuigen voor regionaal verkeer. De USA beschikken over het grootste aantal vliegvelden ter wereld: 13.500. Slechts 140 daarvan zorgen voor 97% van al het luchtverkeer. Volgens Zunum is er een flink potentieel aan kleinere vliegvelden dat intensiever gebruikt kan worden. Passagiers hoeven minder ver te rijden voordat hun vlucht begint en kunnen ook nog eens veel dichter bij hun eindbestemming landen. Gevolg is een forse tijdwinst van deur tot deur. In Amerika kunnen op deze manier zo’n 5.000 kleinere vliegvelden nieuw leven worden ingeblazen en wereldwijd nog eens 5.000. Dat zorgt voor werkgelegenheid op de luchthaven en bedrijven die zich in de regio willen vestigen.

Marktleider

Het kleinste vliegtuig van Zunum heeft nog geen officiële naam en wordt voorlopig aangeduid als ZA10. Het toestel krijgt twee motoren achter aan de romp en een V-staart. Opmerkelijk is dat de motoren worden geleverd door Safran Helicopter Engines, marktleider met meer dan 72.000 afgeleverde motoren aan 2.500 klanten. Het gaat om een nieuwe generatie Ardiden 3Z turbinemotoren, die de elektrische generator aandrijven. De vliegtuigbouwer uit Kirkland heeft voor een Rockwell Turbo Commander 840 gekozen als vliegend testbed. De Turbo Commander heeft hetzelfde gewicht en levert dezelfde prestaties als de ZA10 en heeft uitstekende eenmotorige vliegmogelijkheden. Hierdoor kan Zunum het toestel gefaseerd aanpassen en testen.

Doorsnede van testbed Turbo Commander. Copyright Zunum Aero

Startbaan

De ZA10 moet een lengte krijgen van 13 meter. In de zakenuitvoering komen er zes zitplaatsen, maar de klant kan ook kiezen voor een premium- of economy-indeling met respectievelijk negen en twaalf stoelen. Het toestel kan gevlogen worden door twee, een of nul vliegers en wordt in het laatste geval als een drone bestuurd. Kruissnelheid ligt rond 550 kilometer per uur. In de recht-toe-recht-aan vleugels is ruimte voor batterijen. Er worden zoveel batterijen meegenomen als nodig zijn voor de betreffende vlucht. Batterijen kunnen snel verwisseld of opgeladen worden. Het toestel is zo ontworpen dat hij op termijn ook volledig elektrisch kan vliegen. Een korte startbaan is voldoende, want voor takeoff is 671 meter nodig en voor de landing 762 meter. De verkoopprijs van de kleinste Zunum is nog niet bekend, maar naar verwachting zal die onder de 4.5 miljoen dollar liggen.

Doorsnede van de ZA10. Copyright Zunum Aero

Astronomisch

Tot zover rooskleurige cijfers en fraaie vergezichten. Veel startups in de (elektrische) luchtvaart hebben echter moeite om de financiën rond te krijgen. Voor ontwerp, bouw en certificering van een vliegtuig zijn astronomische bedragen nodig. Dat geldt ook voor Zunum Aero. Dit jaar kwamen berichten naar buiten dat het project on hold is gezet vanwege financiële problemen. Het personeel is ontslagen, het bedrijf zoekt een kapitaalinjectie van 50 miljoen dollar om een doorstart te kunnen maken. Intussen zit de concurrentie niet stil. MagniX start nog dit jaar vluchten met een elektromotor, Ampaire uit Californië heeft met een Cessna 337 Skymaster al een hybride vlucht uitgevoerd en straalmotorgigant Rolls Royce gaat de elektrische vliegtuigunit van Siemens overnemen. Vliegt de jetset binnenkort hybride? Waarschijnlijk niet met een toestel van Zunum Aero.

De Zunum familie. Copyright Zunum Aero

Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
hybride
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Remco de Wit
  • Facebook

Redacteur en fotograaf. Remco is jurist, communicatieadviseur en luchtvaartfotograaf. Via zijn bedrijf AviaGreen is hij onder meer actief bij het Dutch Electric Aviation Centre Teuge en Platform Duurzaam Vliegen. Zijn specialisatie betreft de duurzame luchtvaart en daar schrijft hij dan ook regelmatig over, onder meer voor Up in the Sky.

Gerelateerde Artikelen

Trump trakteert Boeing op ‘grootste order ooit’

15/05/2025Redactie

Trump stellig over tijdelijke Air Force One

14/05/2025Redactie

Passagiers riskeren boete bij Turkse airlines

14/05/2025Redactie
Recent

Verkeerstoren Schiphol komt er anders uit te zien

15/05/2025

Russische airline vervangt ervaren piloten door nieuwkomers

15/05/2025

Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

15/05/2025
Populair

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

10/05/2025

Air France schiet KLM te hulp

11/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?