Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Crash Londen: ‘Mijn kids zwaaiden en zij zwaaiden terug’

    14/07/2025

    “Nieuwe” airline zegt Schiphol nu al gedag

    14/07/2025

    Engelse TUI 787 keert bij tweede waarschuwing om

    14/07/2025

    Nieuwe bestemmingen voor KLM A321neo

    14/07/2025

    ‘Nederlands vliegtuig gecrasht bij takeoff uit Londen’

    13/07/2025
  • Achtergrond

    Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

    13/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025
  • Editors’ choice

    Nieuwe bestemmingen voor KLM A321neo

    14/07/2025

    Unieke vlucht met Antonov An-124 vanuit Oekraïne

    13/07/2025

    ‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

    13/07/2025

    Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Vliegtuigen»Airbus»Mogelijk fabricagefout in motoren A380’s
Airbus

Mogelijk fabricagefout in motoren A380’s

Eva SchoutenDoor Eva Schouten21/08/2019Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
(c) Dirk van As, Greenland Guidance
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Onderzoekers die een recent geborgen onderdeel van de motor van een A380 van Air France inspecteren, hebben mogelijk een fabricagefout ontdekt. Het Franse Bureau d’Enquêtes et des Analyses (BEA) heeft nieuwe -voorlopige-onderzoeksresultaten bekendgemaakt.

AF066

Begin juli werd door een onderzoeksteam een onderdeel van de motor van een Airbus A380 van Air France geborgen op Groenland. Vlucht AF066 verloor in september 2017 onderweg naar Los Angeles een onderdeel van één van de motoren.

Jumbojet

De onderzoekers hebben een haarscheur ontdekt in het onderdeel, veroorzaakt door metaalmoeheid. A380’s die met soortgelijke motoren vliegen, moeten worden gecontroleerd. Volgens persbureau Reuters gaat het om zo’n 60 procent van de 237 jumbojets die in gebruik zijn. Sinds de explosie in één van de motoren van de Air France-jumbo, was al een aantal keer gezocht naar onderdelen.

Titanium

Het bergen van de onderdelen was cruciaal om de oorzaak van het incident te kunnen vaststellen. Met behulp van hightech radarapparatuur en een robot werd deze zomer een onderdeel van de motor van de A380 op Groenland gevonden. “Een stuk titanium van 150 kilo lag onder 4 meter sneeuw op een moeilijk bereikbare plaats”, liet de expeditie begin juli weten. Het BEA doet nog nader onderzoek op het onderdeel.

GE

Om het onderdeel te bergen, waren nog twee dagen nodig. Daarbij hebben ze onder andere ijs laten smelten. De fabrikant van de betreffende motor, is het in de VS gevestigde Engine Alliance, een samenwerkingsverband van General Electric (GE) en Pratt & Whitney. Deze zal controles uitvoeren bij soortgelijke motoren, aldus het BEA.

A380-800

De A380-800 van Air France was op 30 september 2017 onderweg van Parijs naar Los Angeles onder vluchtnummer AF066. Er waren 497 passagiers aan boord en 24 crewleden. Boven Groenland verloor het toestel een gedeelte van de motor, waarna de piloten besloten uit te wijken naar Goose Bay in Canada. Twee uur later kon veilig geland worden.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Air France Airbus A380 groenland Motor
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Eva Schouten

Gerelateerde Artikelen

Crash Londen: ‘Mijn kids zwaaiden en zij zwaaiden terug’

14/07/2025Redactie

“Nieuwe” airline zegt Schiphol nu al gedag

14/07/2025Redactie

Boeing start productie nieuw vliegtuig

14/07/2025Redactie
Recent

Hoeveel straaljagers heeft de Luftwaffe?

15/07/2025

Crash Londen: ‘Mijn kids zwaaiden en zij zwaaiden terug’

14/07/2025

“Nieuwe” airline zegt Schiphol nu al gedag

14/07/2025
Populair

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025

Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

13/07/2025

VS overwegen schrappen nieuw stealth-vliegtuig

11/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?