Het Russische Aeroflot heeft de jongste vloot van de grootste airlines op de wereld, dat wil zeggen met een vloot van honderd of meer toestellen. Zo concludeert ch-aviation op basis van een analyse.
Vloot
De vloot van Aeroflot telt volgens het nieuws- en kennisplatform 250 toestellen met een gemiddelde leeftijd van 4,7 jaar. Norwegian Air Sweden heeft overall gezien de nieuwste toestellen; de gemiddeld leeftijd van de vijf vliegtuigen is nog geen jaar.
Wizz
Ch-aviation maakte bij de analyse onderscheid naar regio en naar omvang van de maatschappijen. Bij de allergrootste airlines staat het Chinese Hainan Airlines op de tweede plaats, na Aeroflot. De 237 toestellen zijn daar gemiddeld genomen net iets ouder dan vijf jaar. Saudia staat op de derde plek, Wizz Air nipt op de vierde. Nipt omdat de maatschappij maar iets meer -vier om precies te zijn- dan honderd vliegtuigen heeft.
VietJetAir
Die zijn bijna 5,5 jaar oud. De 155 toestellen van het Chinese Sichuan ruim 5,5 jaar. Bij maatschappijen met tussen de vijftig en honderd vliegtuigen in de vloot, heeft VietJetAir (66 vliegtuigen) de jongste vliegtuigen met een leeftijd van 3,2 jaar. Zij worden gevolgd door het Indiase GoAir, het Indonesische Batik Air en het Amerikaanse Frontier Airlines. Deze zitten alledrie ook op leeftijden van tussen de drie en vier jaar qua vloot.
Frontier
Frontier is met negentig toestellen met afstand de grootste maatschappij onder de middelgrote. De toestellen van het ‘Ierse’ Norwegian Air International staan op de vijfde plaats, ze zijn gemiddeld 4,3 jaar oud, of nieuw. Frontier is overigens de enige airline die twee keer in de lijsten voorkomt; gekeken naar regio’s, hebben zij binnen Noord-Amerika de op één na nieuwste toestellen, na het Canadese WestJet Encore.
Europa
In Europa gaat eerdergenoemde Norwegian Air Sweden ‘aan de leiding’. De tweede plaats bij de strijd om de jongste is voor Wizz Air UK; tien toestellen, gemiddeld nog geen jaar oud. Op de derde plek Norwegian UK waarvan de dertien vliegtuigen iets ouder zijn dan een jaar. SAS Ireland staat met negen vliegtuigen van 1,3 jaar oud op de vierde plaats. Malta Air sluit de rij af met elf toestellen van 1,8 jaar oud.