Qantas vliegt bij wijze van proef met passagiers met een nieuw te ontvangen Boeing 787-9 van New York naar Sydney. Volgens de maatschappij is het voor het eerst dat een commerciële maatschappij deze route direct aflegt.
Dreamliner
Met een andere nieuwe Dreamliner vliegt de Australische maatschappij van Londen naar Sydney. Het is voor de tweede keer dat deze route commercieel wordt gevlogen, aldus Qantas.
Onderzoek
De vluchten worden uitgevoerd onder de noemer Project Sunrise en zijn ‘onderzoeksvluchten’, waarbij gebruik wordt gemaakt van nieuw te ontvangen Boeing 787-9’s. “In plaats van leeg te vliegen van Seattle naar Australië, zetten we de vliegtuigen in op twee Project Sunrise-routes – Londen en New York naar Sydney”, zo laat Qantas weten.
Bemanning
De maatschappij wil al langere tijd ultra lange vluchten uitvoeren, maar heeft daarbij nog wel een aantal hordes te nemen. Met de nu aangekondigde vluchten wil de maatschappij kijken hoe bemanning èn passagiers de vlucht ervaren. “Qua gezondheid en welbevinden.” Op elke vlucht zullen maximaal veertig mensen meereizen. “Dat is inclusief bemanning.”
Brandstof
Dat is om het gewicht, één van de obstakels voor ultra long haul-vluchten, te beperken en zodoende genoeg brandstof te hebben om de afstand direct te kunnen overbruggen. De uitstoot van de vluchten zal volledig gecompenseerd worden, belooft Qantas. De vluchtduur is circa negentien uur, afhankelijk van weer en wind.
Passagiers
De vluchten staan gepland voor oktober, november en december. De passagiers, hoofdzakelijk personeel van Qantas, zullen allerlei technische snufjes dragen zodat data kan worden verzameld over hun fysieke gesteldheid. Gekeken wordt onder andere naar slaappatroon, de consumptie van eten en drinken, het effect van verlichting en beweging.
Piloten
De vliegers krijgen bovendien EEG-apparatuur aangemeten waarmee de hersenen en daarmee hun alertheid in de gaten wordt gehouden. De melatonine-niveaus van de piloten worden voor, tijdens en na de vlucht gemeten. “Het doel is om mede met behulp van deze data optimale werk- en rusttijden voor de piloten op deze lange vluchten vast te stellen.”
Jetlag
Voor passagiers gaat het om het beperken van de jet lag en te proberen deze lange vluchten zo aangenaam mogelijk te maken. “Directe vluchten van de oostkust van Australië naar Londen en New York zijn echt baanbrekend in de luchtvaart, dus zijn we vastberaden om al het voorbereidende werk te doen om dit op de juiste manier te kunnen doorvoeren”, zegt ceo Alan Joyce van Qantas.
A350
Volgens Qantas hebben Airbus en Boeing de A350 en de Boeing 777X in de strijd gegooid als mogelijke toestellen voor het uitvoeren van de ultra lange vluchten. Een besluit daarover wordt tegen het eind van dit jaar verwacht, aldus de maatschappij.