Long-haul low-costmaatschappij AirAsia X heeft in het tweede kwartaal wederom verlies geleden. De omzet en het aantal passagiers nam af vergeleken met het jaar ervoor. De maatschappij blijft de routes aanpassen in de hoop wel winst te draaien.
Lastig
Het long-haul low-costmodel is zeker nog niet in een volwassen fase beland. In Europa krijgt Norwegian het lastig voor elkaar. AirAsia X, die andere grote maatschappij die dergelijke vluchten rendabel probeert te maken, lukt het ook nog steeds niet.
Tak
AirAsia X bestaat momenteel uit een Maleisische en een Thaise tak. Beide laten niet zulke positieve cijfers zijn, maar AirAsia ziet toch de potentie. Er moeten wel wat dingen veranderen.
Inzet
De inzet van de A330’s waar AirAsia X mee vliegt moet omhoog. Was dat vorig jaar nog 16 uur per dag, dit jaar blijven ze steken op 14 uur door het schrappen van routes. De inzet moet weer terug naar de 16 uur. Eén van de manieren om dat te bewerkstelligen is meer korte, maar drukke routes vliegen. Kuala Lumpur – Singapore is daar een voorbeeld van.
Lie-flat
Er zijn A330’s in twee configuraties; ten eerste de toestellen met zo veel mogelijk stoelen voor de kortere en drukke routes. En toestellen met een premium cabine met lie-flatstoelen. Ook moet er meer overgestapt worden vanuit korte AirAsia vluchten; die met A320’s worden uitgevoerd. Het routenetwerk moet erop afgestemd worden.
Australië
De meeste ‘losse routes’, zoals de maatschappij ze noemt, zijn gestopt. Verbindingen en overstappers, daar gaat het om in de toekomst. Ook de routes met mindere bezettingen zijn geschrapt, zoals die naar een aantal Australische bestemmingen.
Maleisië
Van de 37 toestellen vliegen er 24 voor de Maleisische tak. Het aantal passagiers zakte onder de 1,5 miljoen. De totale capaciteit van het Maleisische deel werd ook verminderd. Toch zakte de gemiddelde bezettingsgraad ook. AirAsia X richtte zich meer op Thailand. Daar zit momenteel meer potentie. In Maleisië wordt de status quo wat betreft capaciteit aangehouden.
Thailand
De eerste A330neo is gestationeerd op vliegveld Don Muang van Bangkok, een grote hub van AirAsia. Het is het elfde toestel dat vliegt voor Thai AirAsia X. Deze maand moet de volgende neo volgen. De zuinige toestellen vervangen de oudere A330ceo’s en zorgen voor een brandstofbesparing van 11 procent.
Volwassen
In Thailand zag de maatschappij 12 procent meer passagiers, meer dan een half miljoen in een kwartaal. Door een viertal nieuw gelanceerde routes bleef de loadfactor erg sterk achter: die daalde van 91 naar 76 procent. De nieuwe routes krijgen een half jaar om winstgevend te worden. Zo blijft AirAsia X de routes aanpassen in de hoop uiteindelijk een volwassen model te hebben