Lufthansa slaat op het onlangs ingeslagen pad van duurzamer vervoer de handen ineen met Google, Expedia en Uber. Dat heeft het moederbedrijf van onder andere Lufthansa en Brussels Airlines bekendgemaakt.
Reizen
Meer specifiek gaat het om het digitale platform dat Lufthansa eerder oprichtte: de Lufthansa Innovation Hub die nu samen met de drie ‘leiders’ uit de reisketen op zoek gaat naar de maximale digitale mogelijkheden in de context van duurzaam reizen en mobiliteit.
Reisketen
De vier partijen lanceren de Changemaker Challenge, waarbij ze startups, studenten en jong talent uitnodigen een duit in het duurzaam reizen zakje te doen. Daarbij moet gedacht worden aan digitale oplossingen die de hele reisketen kunnen verduurzamen. Vandaar ook de samenwerking met de bedrijven die elders in de reisketen opereren dan Lufthansa met het vliegen.
Lufthansa
“Gecombineerd met de luchtvaartexpertise van de Lufthansa groep, is ons gezamenlijke doel om het potentieel van het hele veld te overzien, door specifieke ideeën van creatieve geesten van over de hele wereld”, aldus Lufthansa over de samenwerking met Uber, Expedia en Google.
Transport
“Digitale innovaties kunnen een belangrijke rol spelen in het creëeren van een meer duurzame toekomst voor transport.” Iedereen die denkt een digitale bijdrage te kunnen leveren aan dat streven, kan dan voor eind oktober laten weten. Uiteindelijk kunnen zij een geldbedrag winnen en zal Lufthansa ongetwijfeld met de beste ideeën aan de slag gaan.
KLM
Eerder deze maand maakte Lufthansa bekend dat passagiers op vluchten van de maatschappijen van de groep voor hun vluchten tegen een toeslag duurzame brandstof kunnen inkopen. Ook kunnen reizigers de CO2-uitstoot van hun vlucht compenseren door bomen te planten. Ook luchtvaartmaatschappijen KLM en British Airways maken steeds nadrukkelijker een punt van duurzaamheid.