GoofNaast het nieuws

X-wind! | Column Goof

Precies vandaag, maar dan drie jaar geleden, behaalde ik een zeer nuttig, maar totaal niet erkend diploma bij Europilot Center in Antwerpen: een crosswindrating. 

Bij de vliegschool aldaar staat een maf apparaat. Een soort kermiskarretje dat om zijn (top)as kan draaien, een helling kan aanrollen, èn heen-en-weer bewegen op een stuk rails van zeg vijf meter. 

Je kunt je hoogte dus niet regelen, maar wèl je positie ten opzichte van een landingsbaan op een scherm voor je, en de hoek (langsas) ten opzichte van diezelfde baan. 

Die baan is eindeloos! Je blijft dus als het ware eeuwig flaren. De instructeur kan er wisselende amounts of (gusty!) crosswind in zetten. 

De computer houdt bij hoe lang je de perfecte positie ten opzichte van de middellijn kunt aanhouden. Dus niet getraverseerd en mooi gecentreerd. 

Aanrader voor elke piloot!

Goof Bakker 

Additional Facts 

Oprichter Kay Vereeken van Europilot Center ken ik al jaren. Een opmerkelijk bescheiden gast, die al op extreem jeugdige leeftijd een complete en erkende pilotenopleiding uit de grond stampte in Antwerpen. Bij mijn eerste bezoek aldaar moest ik denken aan iets wat de jonge Anthony Fokker tijdens de Eerste Wereldoorlog in Berlijn wel overkwam. Na zijn rondleiding door de fabriek vroegen potentiële klanten vaak wanneer ‘Vater Fokker’ nou eindelijk eens kwam, om zaken mee te doen. En-passant heeft Kay een dependance in Palm Springs, Californië opgezet. Petje af, Kay! 

Crosswind: mijn nadeel is dat ik opgeleid ben op EHHV, waar drie gekruiste banen zorgen dat je altijd met headwind landt. Tip: neem dit mee in uw beslissing voor uw opleidingsplek. 

Crosswind: er zit een onderschat elementje bij. Zeker als je met een yoke vliegt in plaats van een stick. Toen ik begon met vliegen had ik al 200.000 autokilometers achter de rug. Dan zit in je reptielenhersens gebakken: ik wil naar links, ik draai naar links. En vice versa. Terwijl je de yoke voor iets heel anders gebruikt. Te weten: precies de juiste hoeveelheid helling aanrollen om het verlijeren door de wind te compenseren. Dat heeft dus totaal niks te maken met de koers die je ten opzichte van de baan wilt hebben. Maar train die automobiel maar eens uit je hersens! Zeker met een kaarsrechte weg van een kilometer voor je; een zeer bekend beeld in je kop. Ik heb over dit probleem nog nooit een instructeur horen praten. Terwijl het vooral bij oudere leerlingen een rol van belang moet spelen. Bij elke landing denk ik: point the nose with your toes. Ik zeg het soms zelfs half-hardop. Dat helpt, aanrader.

Ik hoor van Erik Brouwer dat de Redbird Crosswind SIM niet meer op Antwerpen staat. Mocht u plannen hebben dan even uitzoeken waar er wèl eentje te huur is.

Tags

Goof Bakker

Columnist. Goof is reclame-tekstschrijver en vlieger op de Cessna O-2A en de Yak-52. Hij schrijft een column in Piloot & Vliegtuig. Goof schrijft ook voor diverse bladen, kranten (NRC / Volkskrant) en magazines.

Gerelateerde artikelen

Back to top button