De ingebruikname van de tweede start- en landingsbaan op Londen Gatwick is een stap dichterbij. Het is de bedoeling dat de huidige reservebaan in de toekomst gelijktijdig wordt gebruikt met de hoofdbaan.
Plan
De luchthaven heeft daarvoor in juli een nieuw masterplan gepresenteerd. Deze week werd een formeel plan ingediend, waarmee het proces van ontwerp en aanbesteding op gang komt. In september moet duidelijk zijn wat de exacte ‘scope’ van het werk wordt, zodat volgend jaar publieke consultatie kan plaatsvinden op de plannen.
Gatwick wil uitbreiden door de parallelle reservebaan gelijktijdig te gebruiken met de reguliere start- en landingsbaan. De luchthaven hoopt daarmee 30 procent groei te kunnen realiseren in het aantal vluchten. Dat zijn circa 100.000 extra vluchten op jaarbasis.
Afstand
Beide banen liggen er al, maar door de internationale veiligheidseisen kunnen deze niet tegelijk worden gebruikt. De tussenafstand is daarvoor te klein. Om dit probleem op te lossen moet de reservebaan twaalf meter worden opgeschoven. Hiermee voldoet Gatwick aan de voorschriften, en kunnen gelijktijdig vliegtuigen landen op beide banen. Momenteel wordt de reservebaan alleen gebruikt als de hoofdbaan buiten gebruik is, wegens bijvoorbeeld onderhoud.
De Britse regering moet nog formeel goedkeuring geven. Als alles volgens planning verloopt zijn de werkzaamheden medio 2020-2030 gereed.