fbpx
NieuwsProfessionalVliegvelden

Tweede operationele landingsbaan Gatwick stap dichterbij

De ingebruikname van de tweede start- en landingsbaan op Londen Gatwick is een stap dichterbij. Het is de bedoeling dat de huidige reservebaan in de toekomst gelijktijdig wordt gebruikt met de hoofdbaan.

Plan

De luchthaven heeft daarvoor in juli een nieuw masterplan gepresenteerd. Deze week werd een formeel plan ingediend, waarmee het proces van ontwerp en aanbesteding op gang komt. In september moet duidelijk zijn wat de exacte ‘scope’ van het werk wordt, zodat volgend jaar publieke consultatie kan plaatsvinden op de plannen.

Gatwick wil uitbreiden door de parallelle reservebaan gelijktijdig te gebruiken met de reguliere start- en landingsbaan. De luchthaven hoopt daarmee 30 procent groei te kunnen realiseren in het aantal vluchten. Dat zijn circa 100.000 extra vluchten op jaarbasis.

Afstand

Beide banen liggen er al, maar door de internationale veiligheidseisen kunnen deze niet tegelijk worden gebruikt. De tussenafstand is daarvoor te klein. Om dit probleem op te lossen moet de reservebaan twaalf meter worden opgeschoven. Hiermee voldoet Gatwick aan de voorschriften, en kunnen gelijktijdig vliegtuigen landen op beide banen. Momenteel wordt de reservebaan alleen gebruikt als de hoofdbaan buiten gebruik is, wegens bijvoorbeeld onderhoud.

De Britse regering moet nog formeel goedkeuring geven. Als alles volgens planning verloopt zijn de werkzaamheden medio 2020-2030 gereed.

Help mee de meest realistische B737NG-simulator naar Nederland te halen!

Bij Up in the Sky houden we van de luchtvaart, dat moge duidelijk zijn. Nu willen we de nieuwste B737NG-simulator mét 4K-resolutie-projectors op de Nederlandse (particuliere) markt brengen. De benodigde investering hiervoor bedraagt anderhalve ton. Wil jij meehelpen financieren en rente ontvangen? Stuur een mail naar [email protected] voor meer informatie.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button